2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 14:51
No menu items!

Zeci de profesori de la colegii naționale, scriitori și universitari NU sunt de acord cu admiterea separată la unele licee: „Modalitatea unică de admitere asigură echitatea și nediscriminarea”

spot_img

Zeci de profesori universitari, scriitori, membri ai unor asociații de profil dar și profesori de la colegii naționale din toată țara i-au adresat ministrului Educației o scrisoare deschisă în care critică unele modificări ale legilor propuse în cadrul proiectului „România Educată”. Astfel, specialiștii nu sunt de acord cu admiterea separată la unele licee, cu evaluarea digitală la limba și literatura română pentru Bacalaureat și nici cu evaluările propuse pentru filierele profesionale.

Profesorii își încep scrisoarea deschisă prin a preciza că și ei sunt de acord că sistemul de învățământ preuniversitar are nevoie de modificări adaptate realităților, cu condiția ca acestea să fie cunoscute „în amănunt”.

„În acelaşi timp, ne exprimăm, dintru început, rezerva faţă de abordarea eclectică ilustrată cu prisosinţă de fundamentările şi de prevederile proiectelor de lege. Considerăm că împrumutul de idei este benefic atât timp cât acestea sunt cuplate realităţilor societăţii româneşti. Aceste realităţi trebuie cunoscute în amănunt, în aşa fel încât să poată determina valabilitatea şi aplicabilitatea lor, respectiv validarea rezultatelor aşteptate.

În acest context, surprindem modificări substanţiale aduse examenelor naţionale (evaluarea naţională şi bacalaureat) şi ne exprimăm îngrijorarea faţă de caracterul actualizat al evaluării, de natură să ignore problemele primordiale ale învăţământului în favoarea unora periferice, mai degrabă simptomatice. Apreciem că modalitatea propusă (testare standardizată în format digital) reprezintă factor de vulnerabilitate la adresa interesului, aptitudinilor elevilor şi chiar la adresa dimensiunii morale a personalităţii acestora. Totodată, amplifică riscul ca mii de elevi să nu îşi atingă potenţialul pe parcursul anilor de studiu şi determină ratarea viitorului profesional. Acest tip de evaluare are potenţialul de a orienta elevii spre memorizare, ceea ce va afecta inteligenţa, va eroda caracterul şi voinţa elevilor, va împiedica însuşirea cunoştinţelor astfel încât să li se dezvolte capacitatea de a le aplica, va descuraja descoperirea şi exersarea funcţiilor gândirii, libertatea de gândire şi de acţiune, creativitatea şi spontaneitatea”, susțin specialiștii.

De asemenea, ei detaliază faptul că examenul la limba şi literatura română, standardizat în format digital, „nu va permite verificarea cunoştinţelor elevilor”. 

În privința filierei profesionale, profesorii semnatari spun că „este necesară demarcaţia netă între cele trei filiere (teoretică, vocaţională, profesională) şi, aşa cum sunt prevăzute diferenţe structurale şi organizaţionale (curriculum, programă, plan-cadru etc), trebuie să existe şi diferenţe de evaluare. Altfel, existenţa însăşi a specializării în timpul studiilor liceale va apărea ca inutilă”, mai scriu ei.

Un capitol aparte este cel al admiterii separate la liceele care vor să-și organizeze propria evaluare, după examenul de Evaluare națională. Specialiștii susțin că „este necesar să existe o modalitate unică de admitere în ciclul liceal, care să asigure echitatea şi nediscriminarea”.

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că în cele 75 de dezbateri publice organizate în 43 de zile pe marginea celor două proiecte de lege ale învăţământului, elaborate în concordanţă cu Raportul „România Educată”, au fost preluate de la beneficiari ai educaţiei aproximativ 2.000 de propuneri care vor fi centralizate şi integrate în actele normative.

M. Nedelcu