Un avion chinez care participă la căutările aeronavei Boeing, aparținând Malaysia Airlines, dispărută de pe monitoarele radarelor la 8 martie, a reperat „obiecte” suspecte în sudul Oceanului Indian, a raportat luni agenția de presă chineză Xinhua, citată de AFP și Ria Novosti.
Obiectele au fost detectate de un avion militar de tipul Iliușin-76, desfășurat de autoritățile chineze în cadrul investigațiilor la care participă numeroase ţări.
Mai multe state, între care China şi Australia, au detectat prin satelit prezenţa unor posibile fragmente în zona principală de căutare a zborului MH370, la aproximativ 2.500 de kilometri de coasta Australiei.
Echipajul avionului chinez a transmis aceste elemente noi atât autorităţilor australiene, cât şi spărgătorului de gheaţă chinez Xuelong, trimis în zonă de către autorităţile de la Beijing, a anunţat agenţia.
Un satelit francez a detectat, de asemenea, resturi plutitoare în sudul Oceanului Indian, însă în afara zonei de căutare unde au fost angajate căutări de anvergură, după cum au indicat luni autoritățile australiene.
Marina militară americană a anunțat luni că a trimis un sistem de localizare a cutiilor negre în zona unde se concentrează căutările privind eventualele resturi ale zborului MH370 al companiei Malaysia Airlines, scrie AFP.
Este vorba despre o „măsură de precauţie”, a anunţat într-un e-mail comandantul William Marks, un purtător de cuvânt al Flotei a VII-a americane.
„Dacă este confirmat un câmp cu resturi ale avionului, sistemul tractat TPL-25 (Towed Pinger Locator System) va constitui un atu suplimentar pentru a încerca localizarea cutiilor negre” ale avionului dispărut, a adăugat el.
Potrivit ofiţerului, TPL-25 este capabil să repreze aceste cutii negre, considerate cruciale, la o adâncime maximă de 6.000 de metri pe fundul mării, captând un semnal acustic.
Un avion comercial este dotat în mod regulamentar două cutii negre, numite DFDR (Digital Flight Data Recorder) şi CVR (Cockpit Voice Recorder). DFDR înregistrează secundă cu secundă toţi parametri, pentru o perioadă de 25 de ore de zbor (viteză, altitudine, traiectorie, etc.). CVR, un dispozitiv pentru înregistrarea „fonică” a zborului, înregistrează conversaţiile, dar şi toate sunetele şi anunţurile care se aud în cabina de pilotare. O analiză acustică poate să permită inclusiv cunoaşterea regimului motoarelor.
Avionul de tip Boeing 777 care efectua cursa MH370 pe ruta Kuala Lumpur-Beijing a dispărut la puţin timp după ce a decolat pe 8 martie, sâmbătă, la ora locală 00.41 (16H41 GMT vineri), cu 239 de persoane la bord, dintre care două treimi erau cetăţeni chinezi și patru francezi.
La jumătatea drumului, la o oră după ce a decolat de la Kuala Lumpur cu destinația Beijing, avionul şi-a schimbat direcţia, în sens opus faţă de ruta de zbor, îndreptaându-se spre vest. iar sistemele de comunicare au fost dezactivate „în mod deliberat”, potrivit autorităţilor malaeziene.
Avionul a continuat să zboare timp de mai multe ore, având rezerve de carburant, notează France Presse.
Două culoare de căutare au fost delimitate pe baza tuturor acestor elemente, unul către Asia Centrală, celălalt din Indonezia şi până în sudul Oceanului Indian.
Cei mai mulţi dintre experţi privilegiază culoarul aerian sudic, apreciind că avionul nu ar fi putut să zboare, de exemplu în spaţiul aerian al Chinei sau fostelor republici sovietice, fără să fie detectat.
C.A.