4.8 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 20:31
No menu items!

Volksbank plătește pentru comisioanele abuzive. Conturile i-au fost poprite, dar fără să afecteze clienții

spot_img

Volksbank plătește pentru comisioanele abuzive. Conturile i-au fost poprite, dar fără să afecteze clienții

Conturile Volksbank au fost poprite luni, pentru executarea silită a unei creanțe de 19.000 de franci elvețieni pe care banca o avea față de unii clienți. În plus, Tribunalul București a respins joi un recurs formulat de bancă împotriva unei sentințe prin care un alt client era îndreptățit la daune morale de 1.000 de franci elvețieni.

Suma pentru care s-a făcut poprirea reprezintă comisionul de risc, redenumit comision de administrare și perceput în mod abuziv, la care se adaugă dobânda legală. Potrivit avocatului Codruț Avram, cel care a reprezentat clientul păgubit, banca ar fi refuzat să dea curs cererii clienților de a executa de bună-voie dispozițiile hotărârii judecătorești.

Reprezentanții Volksbank au precizat, pentru Sursa Zilei, că banca pune de bună voie în executare deciziile instanțelor. ”Din păcate, uneori, durata de implementare este puțin mai lungă, astfel că apar și situații de genul popririlor. Facem cu această ocazie un apel către clienți de a lua legătura direct cu banca pentru rezolvarea situațiilor de acest gen”, au transmis reprezentanții Volksbank.

Aceștia au precizat că poprirea este o procedură standard, fără vreun efect asupra activităţii băncii. Poprirea implică indisponibilizarea sumelor solicitate din conturile băncii, deschise la alte instituții.

”Subliniem că în cadrul acestor proceduri, conturile clienților nu sunt afectate în niciun fel. Mai mult, sumele care fac obiectul popririlor sunt în general mici, de ordinul zecilor de mii de lei, în condițiile în care conturile vizate au solduri de sute de milioane de lei”, au mai arătat reprezentanții băncii.

În privința deciziei de joi a Tribunalului București, recursul respins de instanță a fost formulat de bancă împotriva unei sentințe prin care un client trebuia să primească daune morale de 1.000 de franci elvețieni, ca urmare a încălcării Legii 193/2000, privind clauzele abusive din contractile de credit.

”În urma respingerii recursului, a fost menținută soluția instanței de fond, care a devenit astfel irevocabilă, în care au fost constatate nule absolut clauzele privind: comisionul de risc redenumit ulterior comision de administrare credit, modificarea unilaterală de către bancă a nivelului dobânzii creditului, declararea scadenței anticipate fără a se specifica motivul, perceperea de sume de bani suplimentare neprevăzute în contract”, se arată într-un comunicat de presă transmis de avocatul Codruț Avram.

Astfel, banca a fost obligată să returneze toate sumele încasate în contul acestor comisioane, din momentul încheierii contractului până la zi la care se adaugă dobânda legală, și să nu mai încaseze aceste sume în viitor.

”S-a reținut că banca, profitând de starea de nevoie în care s-a aflat consumatorul, a stipulat clauze abuzive în contractul încheiat cu acesta, obținând sume de bani ca urmare a nerespectării dispozițiilor Legii 193/2000, iar apoi a modificat unilateral convenția, că a existat un prejudiciu moral cert și nereparat, că aceasta a încălcat deliberat dispoziţiile legale și că a existat o legatură de cauzalitate între fapta ilicită a recurenței şi prejudiciu”, se mai arată în comunicat.

Reprezentanții Volksbank au ținut să semnaleze și situații inverse, în care o sentință a primei instanțe a fost pusă în executare, dar a fost anulată ulterior. ”În astfel de cazuri, clienții trebuie să restituie băncii sumele primite. De exemplu, în baza decizei recente a Curții de Apel București din dosarul 14302/3/2011, clienții trebuie să restituie 25.000 de euro, după ce instanța a infirmat o decizie a Tribunalului București care fusese deja pusă în aplicare”, au precizat reprezentanții Volksbank pentru Sursa Zilei.

În ultimul an, procesele intentate de clienții care se consideră păgubiți instituțiilor de credit au explodat. O pondere importantă din aceste procese este câștigată de clienți, context în care Asociația Română a Băncilor (ARB) a făcut un puternic lobby pentru amendarea legii.

Mai precis, de la 1 iulie ar trebui să intre în vigoare două noi articole la Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele dintre consumatori şi profesionişti. Noile prevederi ar putea duce la eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele, dacă Tribunalul şi apoi Curtea de Apel constată existenţa acestora, la iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau a unei asociaţii de profil.

Aceste articole urmau să intre în vigoare la începutul acestui an, prin Noul Cod de Procedură Civilă, însă la presiunea ARB, Guvernul, susținut de FMI, a amânat implementarea acestor articole până la finalizarea unui studiu de impact cu privire la implicațiile financiare asupra băncilor.

Foto: evz.ro

Cosmina Croitoru