Consiliul General al Capitalei a adoptat, miercuri, un proiect care modifică legea vehiculelor fără stăpân astfel încât mașinile abandonate să poată fi ridicate și de către împuterniciţii primarilor de sector. Este vorba despre aproximativ 3.000 de mașini staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din reţeaua principală de străzi a municipiului Bucureşti, conform ultimelor date la nivelul Bucureștiului.
Proiectul, votat cu 30 de voturi „pentru” şi 20 de abţineri, completează HCGMB nr. 371/2019 privind ridicarea, transportul, depozitarea şi eliberarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din reţeaua principală de străzi a Municipiului Bucureşti.
Până acum, mașinile abandonate puteau fi ridicate doar de către polițiștii rutieri, cei de la Poliția Transporturi și polițiștii locali. Conform proiectului, se adaugă și „împuterniciţii primarilor sectoarelor 1 – 6”.
Propunerea a venit din partea consilierului municipal Nicorel Nicorescu de la USR, dar aceeași solicitare a fost formulată şi de Direcţia Generală de Poliţie Locală a Sectorului 6, care a „invocat numeroase situaţii cu care se confruntă în legătură cu staţionarea neregulamentară pe drumurile publice din Sectorul 6, precum şi numărul mare” de sesizări ale cetăţenilor în legătură cu astfel de fapte.
„Pentru a se putea interveni eficient în cazul staţionărilor neregulamentare, mai ales în cazurile în care se stânjeneşte circulaţia mijloacelor de transport public sau alternativ sau când se îngreunează operaţiunile de salubrizare sau deszăpezire, este necesară eficientizarea activităţii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar”, se arată în proiectul adoptat.
Potrivit legii, perioada maximă de depozitare a vehiculelor ridicate este de 1 an, dar în proiect se propune diminuarea la 6 luni.
În situaţia în care proprietarul/ deţinătorul legal al vehiculului nu se prezintă în acest termen pentru eliberare, se va înştiinţa poliţia locală competentă în sectorul unde este situat depozitul, care va proceda în conformitate cu prevederile Legii 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân. Mai exact, după expirarea unui termen de 10 zile de la data somaţiei adresate proprietarului sau deţinătorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază teritorială se află şi va fi predat unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.
Art. 10 – (2) Trecerea vehiculului în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale se constată prin dispoziţie a primarului. Dispoziţia se comunică de îndată proprietarului sau deţinătorului legal al vehiculului. Dispoziţia primarului poate fi atacată, în termen de 5 zile de la comunicare, la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 11 – (1) În situaţia în care, până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti, proprietarul sau deţinătorul legal al vehiculului abandonat achită suma de 20.000.000 lei cu titlu de amendă, dispoziţia primarului rămâne fără obiect, iar vehiculul va fi restituit acestuia. Amenda se face venit la bugetul local.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care amenda a fost plătită până la predarea vehiculului către unitatea de colectare şi valorificare a deşeurilor.
E. Stan