4.1 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 20:56
No menu items!

Vânzările de Black Friday la nivel global au ajuns la 22 mld. USD. Ce companie deține supremația

spot_img

Cheltuielile online la nivel global în cele 11 zile de cumpărături din perioada Black Friday și Cyber Monday s-au ridicat la peste 22 mld. USD, potrivit unei analize realizate de Tradeville, bazată pe date din presa de business din SUA .

La finalul perioadei de reduceri Black Friday și Cyber Monday, care a avut loc între 17 și 27 noiembrie, Amazon a declarat că a înregistrat vânzări record, comparativ cu perioada similară de 11 zile din anii anteriori. Clienții din întreaga lume au cumpărat peste 1 miliard de articole pe Amazon, iar economiile realizate de clienți au fost cu aproape 70% mai mari comparativ cu 2022.

Amazon, a treia companie din lume care a atins borna de 1 trilion de USD din 2018, după PetroChina și Apple, este în prezent a cincea cea mai valoroasă companie la nivel mondial, cu o capitalizare bursieră de 1.5 trilioane USD. Începută inițial ca o afacere de vânzări de cărți online, Amazon s-a transformat într-o companie de tehnologie multinațională, a cărei activitate se bazează pe comerț electronic, cloud computing, streaming digital și inteligență artificială.

Jeff Bezos, fondatorul Amazon în 1994, a fost CEO-ul companiei timp de 25 de ani, renunțând la această funcție în 2021. În prezent, Bezos este a treia cea mai bogată persoană din lume, după Elon Musk și Bernard Arnault, cu o avere de 167,2 mld. USD, potrivit Forbes. El este și cel mai mare investitor în Amazon, cu o cotă de 9,6% din totalul acțiunilor. În urma retragerii lui Jeff Bezos, funcția de CEO a fost preluată de Andy Jassy, fondatorul și CEO-ul Amazon Web Services din 2016 până în iulie 2021.

Investitorii instituționali controlează aproape 61% din totalul acțiunilor, cele mai mari cote fiind deținute de Vanguard Group (7,33%), Blackrock (5,94%) și State Street Corporation (3,22%).

Piața globală de comerț electronic este estimată la o valoare totală de 6,3 trilioane USD în 2023. Pentru perioada 2023-2027, creșterea anuală este estimată la 11,16%. China continuă să conducă la vânzările globale de e-commerce, cu o cotă de peste 50% din vânzările cu amănuntul la nivel mondial, totalizând puțin peste 3 trilioane USD în 2022. Pe locul 2 se află SUA, a cărei piață de e-commerce este așteptată să ajungă la 941 mld. USD în 2023.

Amazon are peste 300 milioane de utilizatori la nivel global, 80% dintre aceștia fiind din Statele Unite. Cu o valoare a brandului de 359 mld. USD, Amazon se află pe locul doi după Apple, lăsând în urmă Alphabet și Microsoft. Amazon are o cota de aproape 50% din piața de comerț electronic din SUA, ceea ce reprezintă mai mult decat triplul cotelor însumate ale principalilor săi concurenți: eBay (6,6%), Apple (3,9%) și Walmart (3,7%).

Amazon a devenit în acest an cel mai mare furnizor de servicii de livrare din SUA, depășind atât UPS, cât și FedEx în ceea ce priveste numarul de colete livrate in 2022. Cu un deceniu în urmă, Amazon era un client important pentru UPS si FedEx, iar unii directori din cadrul celor două companii și o serie de analiști ridiculizau ideea că ar putea să-i înlocuiască vreodată.

Printre riscurile asociate unei investiții în Amazon, analiza citează problemele legale din SUA. Amazon și consultanții companiei au încălcat legea federală a muncii prin interogarea și amenințarea angajaților în legatură cu activitățile lor sindicale, precum și prin defăimarea rasială a organizatorilor acestor activități.

V. B.