USR susţine că proiectul elaborat de Guvern pentru reforma pensiilor speciale ratează toate principiile din jalonul PNRR, nefiind o reformă, ci „o modalitate perversă de salvare a privilegiilor”.
USR prezintă şase argumente care susţin că nicio pensie specială nu este desfiinţată şi nicio pensie specială nu este adusă în linie de contributivitate:
„-NICI O PENSIE SPECIALĂ nu se desfiinţează. Absolut nici una. Zero. Nici cele ale parlamentarilor, nici cele ale funcţionarilor parlamentari, nici cele ale lucrătorilor la Curtea de Conturi, nici cele ale grefierilor, nici cele ale MAE sau ale personalului aeronautic. Toate aceste categorii au pensii contributivie şi zero justificări de a primi pensii speciale, în afara unui privilegiu legal creat la un moment dat. Toate rămân.
– Nici o pensie specială NU ESTE ADUSĂ ÎN LINIE CU CONTRIBUTIVITATEA. Această prevedere din PNRR avea menirea de a reproduce principiul contributivităţii (raportarea la veniturile nete pe o perioadă mai lungă de timp) acolo unde salariaţii nu au avut contribuţii (militarii parţial, poliţiştii, lucrătorii SRI, SIE) sau unde au pensie mult peste ce au contribuit (magistraţii). Nu se întâmplă aceste lucru. Ceea ce e pensie specială în plată, rămâne pensie specială, se cosmetizează foarte puţin privilegiile. Nici o tentativă măcar de a alinia la principiul contributivităţii şi de eliminare măcar treptată.
– Rămâne valabilă pe mai departe situaţia comună că ai PENSIE MAI MARE DECÂT ULTIMUL SALARIU. De pildă, la magistraţi, formula fixă actuală este înlocuită cu o modalitate pentru care salariatul alege 12 luni consecutive cel mai bine plătite şi este actualizată valoarea la salariul actual – practic, o invitaţie la umflarea sumelor de către fiecare pensionar special.
– Legea propusă nu se referă deloc la pensiile speciale ale parlamentarilor (aflate în plată) şi primarilor (lege în vigoare, amânată, nu e abrogată), care rămân neatinse. Conform PNRR, nicio nouă categorie de pensii speciale nu poate fi creată. Totuşi, proiectul Guvernului păstrează în legile deja existente pensiile aleşilor locali care vor intra deci in plata dupa ce expira suspendarea actuala”, arată USR.
Totodată, Cristian Ghinea, coordonatorul departamentului de Politici Publice al USR, avertizează că Guvernul introduce în proiect şi două bombe procedurale.
„Un singur text modifică legi diferite care au camere decizionale diferite. Am avertizat public că trebuie să fie un pachet legislativ (mai multe legi, fiecare schimbând sau abrogând legile anterioare speciale) dar nu vor să ţină cont de asta. De ce? Scenariu foarte realist: PSD – PNL modifică printr-o singură lege, oricine se consideră afectat atacă la CCR, judecătorii CCR (ei înşişi afectaţi) resping de pe scaun pe procedură, pentru că nu respectă bicameralismul. Iată scenariul pregătit intenţionat de guvern pentru a pica reforma pensiilor speciale cu mâna CCR.
Textul prevede norme de implementare, fără a menţiona un termen de adoptare a lor, aşa cum trebuie să prevadă legile. După ce trece legea şi raportează formal un jalon PNRR, ministerele care (toate) s-au opus acestor reforme vor trebui să elaboreze normele de implementare, fără termen limită. Dacă nu o fac, nu se schimbă nimic şi nu există nici o repercusiune legală”, mai indică sursa amintită.
Adina Silav