1.1 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 2:47
No menu items!

Un raport de control al Ministerului Finanțelor arată dezastrul din ANAF. Cine sunt beneficiarii „găurilor” uriașe de la bugetul de stat

spot_img

Raportul de control întocmit după verificările dispuse de ministrul Finanțelor Marcel Boloș la Agenția Națională de Administrare Fiscală și la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) arată că cele două entități extrem de importante în funcționarea statului român sunt profund viciate, iar angajați ai acestora protejează grupuri de interese aflate în competența DGAMC și de la care ar trebui să recupereze pentru bugetul de stat sute de milioane de lei.

Ministerul Finanțelor a făcut publice concluziile actului de control făcut în urmă cu câteva luni. Răspunsul integral poate fi citit aici

Dezastrul găsit însă de Corpul de control al Finanțelor DGAMC arată că ANAF rămâne o entitate nefuncțională și deloc preocupată să recupereze marile datorii de la bugetul de stat. De altfel, ca urmare a problemelor descoperite, Ministerul Finanțelor a decis să facă sesizare penală pentru neregulile din ANAF și DGAMC.

Având în vedere faptul că au fost constatate unele fapte ce pot intra sub incidența legii penale, precum și posibilitatea existenței altor fapte ce pot intra în sfera legii penale și ținând cont de obligația persoanelor cu atribuții de control de a înștiința organul de urmărire penală cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operațiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală, a fost dispusă sesizarea organelor de urmărire penală”, se arată în răspunsul trimis www.newsonline.ro de reprezentanții Ministerului de Finanțe.

Potrivit raportului Ministerului Finanțelor, ANAF, prin DGAMC, nu a făcut inspecții fiscale la societăți în termen de 60 de zile de la data publicării în BPI a Notificării privind deschiderea procedurii insolvenței firmelor, contrar prevederilor art. 102, alin. (1) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, iar atunci când s-au făcut, ”în unele situații fiind efectuate controale inopinate formale care nu au stabilit sume suplimentare atrase”.

Una dintre cele mai grave descoperiri vizează faptul că Statul român a pierdut aproape 400.000.000 de lei prin faptul că reprezentanții Fiscului nu finalizat procedurile de executare silită și nu au pus popriri bancare sau sechestre, organul Fiscal rezumându-se doar la emiterea și comunicarea titlurilor executorii și somațiilor, se mai arată în raportul publicat de newsonline.ro.

”Măsurile de executare silită în unele situații analizate nu au fost continuate prin popriri bancare asupra disponibilităților bănești, popriri asupra sumelor datorate de către terți, precum și instituirea de sechestre, organul fiscal rezumându-se doar la emiterea și comunicarea titlurilor executorii și somațiilor. La data desfășurării acțiunii de control, sumele pentru care nu au fost continuate măsurile de executare silită prin instituirea de sechestre sau care nu se mai puteau recupera, la societățile cuprinse în eșantion, se ridicau la suma totală de 396.694.119 lei dintr-un total obligații restante în sumă de 429.713.829 lei. Valorile sunt raportate exclusiv la companiile cu capital privat, fiind excluse din eșantionul analizat, companiile cu capital de stat care au datorii istorice. Totodată, sumele înscrise la masa de credală, la marii contribuabili intrați în insolvență analizați de echipa de control, se ridicau la suma totală de 774.973.417 lei”, se mai precizează în raportul Ministerului Finanțelor.

Conform raportului, în unele dosare ce privesc contribuabilii aflați în insolvență, nu se regăsesc rapoartele administratorilor/lichidatorilor judiciari cu privire la cauzele care au determinat intrarea în insolvență a acestora, instanța nefiind sesizată de organul fiscal cu privire la acest aspect. În lipsa acestuia, organul fiscal nu a procedat la o eventuală solicitare de atragere a răspunderii solidare a organelor de conducere ale contribuabililor în cauză, în conformitate cu art. 169 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.

Mai mult, controlul de la Ministerului Finanțelor a constatat că serviciile de executare silită din cadrul DGAMC nu au emis decizii de atragere a răspunderii solidare în conformitate cu art. 25 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, pentru contribuabilii care nu au achitat obligațiile fiscale la termenele legale, în condițiile în care, în anumite situații, față de aceștia a fost deschisă procedura insolvenței/falimentului, iar din actele de inspecție fiscală întocmite se regăsesc situații care se circumscriu relei-credințe.

Beneficiarii neglijenței funcționarilor statului

O altă constatare a controlului Ministerului Finanțelor vizează clemența de natură penală de care au dat dovadă cei de la DGAMC și ANAF Sector 1 față de Rotact BEV, una din societățile controlate de grupul de interese de la Murfatlar, condus de afaceriștii Vasile Ciaușu și Cătălin Bucura, conform newsonline.ro. 

În documente, reprezentanții Ministerului de Finanțe au constatat că prin complicitatea reprezentanților Fiscului de la Sectorului 1 și a Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, Rotact BEV a beneficiat de suspendarea ilegală a executării silite și i s-a prelungit eșalonarea la plată în baza unei scrisori de garanție de la un IFN, instrument care nu mai era prevăzut de Codul de procedură fiscală.

Analizarea de către reprezentanții AFP Sector 1 și DGAMC, în mod formal, a cererilor de eșalonare/menținere a valabilității eșalonării la plată a obligațiilor fiscale depuse de contribuabilul SC ROTACT BEV SRL, în perioada 2018-2023, a avut drept consecință suspendarea executării silite a obligațiilor fiscale în această perioadă, în sumă totală de 236.372.452 lei. Precizăm că, la data acordării primei eșalonări la plată (noiembrie 2018), societatea înregistra obligații fiscale restante în sumă de 10.783.560 lei, „valabilitatea acestei eșalonări fiind pierdută în data de 30.12.2021, deoarece AFP Sector 1 a constatat societatea nu a achitat obligații fiscale în sumă de 215.410.536, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării deciziei de respingere nr. 55002/15.11.2021, potrivit art. 195 alin.(10) din Legea nr. 207/2015 privind CFP” . Menținerea eșalonării la plată prin emiterea Deciziei nr. 41255/02.02.2022 de către reprezentanții legali ai DGAMC, în baza unui instrument de garantare neprevăzut de Cod Procedură Fiscală, respectiv scrisoare de garanție emisă de IFN, s-a făcut cu încălcarea prevederilor legale și a avut drept consecință suspendarea nelegală a executării silite a obligațiilor fiscale în cuantum de 236.372.452 lei, fapt ce a condus la nerevocarea calității de destinatar înregistrat permițându-i desfășurarea activității economice în toată această perioadă”, precizează oficialii Ministerului Finanțelor în raportul citat. 

R. Dan