Luni se împlineşte un an de la producerea tragicului accident de la 2 Mai, în urma căruia doi tineri şi-au pierdut viaţa, după ce au fost loviţi de maşina condusă de Vlad Pascu, depistat pozitiv pentru cocaină, amfetamină şi metamfetamină. Accidentul a dus la mai multe destituiri în rândul Poliţiei Constanţa, inclusiv a şefului Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa, Adrian Glugă.
În dimineaţa de 19 august 2023 Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa a anunţat că între localităţile 2 Mai şi Vama Veche a avut loc un accident rutier în care doi tineri şi-au pierdut viaţa.
”La data de 19 august, în jurul orei 05.25, poliţişti din cadrul Serviciului Rutier au fost sesizaţi cu privire la faptul că pe D.N. 39, în apropierea localităţii Vama Veche, a avut loc un accident rutier. Poliţiştii deplasaţi la faţa locului au constatat că un tânăr, de 19 ani, ar fi condus un autoturism pe D.N. 39 şi ar fi intrat într-un grup de pietoni, care se deplasa pe partea carosabilă. În urma accidentului rutier, au decedat la faţa locului o tânără, de 20 de ani şi un tânăr, de 21 de ani. De asemenea, au mai fost răniţi doi tineri, de 19 ani, respectiv 20 de ani şi o tânără, de 20 de ani”, a transmis IPJ Constanţa.
Șoferul autovehiculului a părăsit locul accidentului, fiind depistat de poliţişti, la scurt timp, în staţiunea Vama Veche. Tânărul aflat la volan a fost testat cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv pentru cocaină, amfetamină şi metamfetamină.
În seara de 19 august, autorul accidentului a fost reţinut pentru 24 de ore.
Autorul accidentului a fost identificat ca fiind Vlad Pascu, în vârstă de 19 ani, din Bucureşti.
Pe 20 august 2023 Vlad Pascu a fost arestat preventiv de către Judecătoria Mangalia şi de atunci această măsură a fost reînnoită la fiecare 30 de zile, până în prezent.
În 21 august 2023, şeful de atunci al IPJ Constanţa, Adrian Glugă, a ieşit într-o conferinţă de presă şi a făcut mai multe dezvăluiri despre ceea ce se întâmplase cu câteva ore înainte de accidentul rutier de la 2 Mai.
El a povestit jurnaliştilor că Vlad Pascu fusese oprit în trafic cu câteva ore înainte de evenimentul rutier şi în autoturism au fost găsite droguri, care erau însă diferite de cele care ar fi fost consumate de băiat, conform datelor indicate de aparatul DRUG-test. Când a fost oprit iniţial de poliţişti, Pascu a fost testat doar pentru consum de alcool. Tânărul care a provocat accidentul rutier a plecat din secţia de poliţie în data de 19 august, la ora 4.30, cu mai puţin de o oră înainte de a produce tragicul accident.
Trei poliţişti urmau să fie vizaţi de o cercetare prealabilă în acest caz, iar ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a solicitat Corpului de Control al ministrului să verifice toate împrejurările în care s-a produs accidentul.
La 23 august 2023 oficiali din Ministerul Afacerilor Interne au anunţat că adjunctul şefului IPJ Constanţa cu responsabilităţi în domeniul siguranţei rutiere şi ordinii publice, şeful Poliţiei Rutiere Constanţa, şeful Poliţiei municipiului Mangalia şi şeful Poliţiei Vama Veche au fost eliberaţi din funcţie, în urma accidentului de la 2 Mai.
La 11 octombrie 2023, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Mangalia au decis trimiterea în judecată a lui Vlad Pascu pentru accidentul de la 2 Mai. El urma să fie judecat pentru comiterea infracţiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, părăsirea locului accidentului şi conducerea unui vehicul sub influenţa substanţelor psihoactive. În urma analizelor de sânge a reieşit că Vlad Pascu se afla sub influenţa a cinci droguri când a produs accidentul rutier, printre care cocaină, amfetamină şi metamfetamină. Dosarul a fost trimis pentru soluţionare la Judecătoria Mangalia.
În 8 noiembrie ministrul Cătălin Predoiu a prezentat un plan amplu de reorganizare a activităţii IPJ Constanţa. El a afirmat că IPJ Constanţa va funcţiona pe trei mari piloni instituţionali. Primul pilon este cel de ordine şi siguranţă publică, al doilea – de investigare a criminalităţii, iar cel de-al treilea este pilon de suport.
De asemenea, Predoiu a anunţat cu acelaşi prilej şi numirea unei noi conduceri a IPJ Constanţa. În funcţia de inspector şef a fost împuternicit Dumitru Bîltag, iar inspector adjunct – Daniel Ovidiu Catană.
Judecătoarea, înlocuită
La 22 februarie 2024 a avut loc primul termen în procesul lui Vlad Pascu la Judecătoria Mangalia.
Părinţii victimelor au fost nemulţumiţi de nenumărate ori de atitudinea pe care judecătoarea a avut-o în sala de judecată. Ei au declarat jurnaliştilor că atunci când ea a intrat în sală ar fi mestecat gumă. Ulterior, judecătoarea a cerut buletinul tânărului mort în accidentul rutier, despre care nu ştia că a decedat.
La 14 martie 2024 a fost al doilea termen din acest dosar. Judecătoarea Ioana Ancuţa Popoviciu a admis solicitarea lui Vlad Pascu de a judeca dosarul în procedură simplificată pentru a beneficia de reducerea cu o treime a pedepsei.
La 4 aprilie 2024, la al treilea termen în procesul lui Vlad Pascu, judecătoarea Ioana Ancuţa Popoviciu a decis să respingă cererea de schimbare a încadrării juridice în omor calificat, iar apărătorul lui Pascu, avocatul Adrian Bendeac, a declarat că victimele accidentului de la 2 Mai circulau neregulamentar şi că este o culpă comună.
Pe 21 mai, Consiliul Superior al Magistraturii a admis transferul judecătoarei Ioana Ancuţa Popoviciu de la Judecătoria Mangalia la Judecătoria Constanţa. Ea solicitase să se transfere la Judecătoria Constanţa sau la Judecătoria Sectorului 2, iar transferul urma să intre în vigoare de la 1 iunie. Tot în aceeaşi zi, Ioana Ancuţa Popoviciu a fost recuzată în dosarul accidentului de la 2 Mai, iar procesul a continuat cu un alt judecător.
La Judecătoria Mangalia a avut loc pe 23 mai, un nou termen în procesul lui Vlad Pascu. Dosarul a fost preluat de judecătoarea Carmen Claudia Berevoescu, care este şi preşedintele Judecătoriei Mangalia.
Părinţii victimelor din accidentul de la 2 Mai s-au declarat mulţumiţi de noua judecătoare.
La termenul din 21 iunie, instanţa a dispus o expertiză medico-legală în cazul tinerilor răniţi în accident, urmând să se stabilească dacă doi dintre supravieţuitori au rămas cu infirmitate permanentă, ceea ce ar putea duce la schimbarea încadrării juridice şi la o majorare a pedepsei. Termenul următor a fost fixat pentru 14 august. La acel termen procesul a fost amânat pentru că expertiza nu era finalizată. De asemenea, cu acest prilej a fost respinsă şi cererea lui Vlad Pascu de înlocuire a arestului preventiv cu arestul la domiciliu.
Procesul va continua în 20 septembrie.
„Un moment de trezire socială”
Accidentul de la 2 Mai a fost un moment de trezire socială, determinat nu doar de strigătul de durere al părinților Robertei și ai lui Andrei sau al camarazilor lor răniți, ci și de conștientizarea riscurilor consumului de droguri în rândul tinerilor, spune Robert Cazanciuc (PSD).
”Tragedia de la 2 Mai – lecţii învăţate şi nu! La un an de zile de la moartea a doi tineri, ucişi de un şofer drogat, şi adăugarea sinonimului tragedie micii localităţi de la malul mării, ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat, dacă autorul va primi pedeapsa cuvenită, dacă societatea a reuşit să iasă din zona fatalităţii în care suntem neputincioşi, furioşi, şi să treacă în zona în care destinul nu este blestem, ci o parte a libertăţii noastre de a influenţa nu doar propriul drum, ci şi mersul societăţii! Aş începe cu ultima întrebare şi aş răspunde categoric: Da, accidentul de la 2 Mai a fost un moment de trezire socială, determinat nu doar de strigătul de durere al părinţilor Robertei şi ai lui Andrei sau al camarazilor lor răniţi, ci şi de conştientizarea riscurilor consumului de droguri în rândul tinerilor. A fost momentul de la care un număr uriaş de români nu doar că au înţeles că mergând liniştiţi pe drumul lor pot fi spulberaţi de şoferi băuţi sau drogaţi, dar au creat şi un vuiet naţional care a determinat instituţiile statului să acţioneze, precum şi mii de oameni simpli, companii mari sau mici, care au promovat Legea Anastasia cu speranţa că pedeapsa cu închisoarea va duce în mod real la salvarea de vieţi”, scrie Cazanciuic pe Facebook.
La 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii s-a produs tragedia de la 2 Mai.
”Din păcate, timpul scurt de la intrarea în vigoare nu a putut avea efectul preventiv scontat, dar şoferul vinovat nu va mai putea primi o pedeapsă cu suspendare”, precizează Robert Cazanciuc, care subliniază că scopul legii nu este de a trimite oamenii la închisoare, explicând că fiecare şofer ajuns în spatele gratiilor înseamnă că cel puţin un om şi-a pierdut viaţa, iar dorinţa mea a fost pur şi simplu să nu ne mai moară semenii în accidente care pot fi evitate.
Senatorul PSD afirmă că popularizarea fără precedent a legii a condus la un răspuns social care merită consemnat: a scăzut numărul de infracţiuni de conducere sub influenţa alcoolului, fără accidente rutiere, dar a crescut numărul de contravenţii.
”Aceasta înseamnă că şoferii continuă să se urce la volan băuţi, dar scade cantitatea de alcool consumată şi implicit numărul de accidente grave cauzate de diminuarea capacităţii de conducere. Tot acest efort uriaş de promovare a efectelor legii din partea autorităţilor, a unui număr impresionant de companii private, precum şi a presei, a făcut ca la un an de zile de la intrarea în vigoare a Legii Anastasia, petrecută cu doar 30 de zile înaintea tragediei de la 2 Mai, să avem o scădere cu 20 % a deceselor produse în accidente rutiere comise de şoferi aflaţi sub influenţa alcoolului sau a drogurilor”, susţine el.
Robert Cazanciuc se referă la cei care conduc fără a avea permis şi aminteşte de accidentul de lângă Parcul Pantelimon, provocat de un şofer minor şi fără permis de conducere şi soldat cu moartea unui copil de 9 ani şi cu rănirea gravă a surorii sale, de 7 ani.
”La data de 12 iulie anul acesta anunţam public că la această categorie avem doar o stagnare a numărului de decese, comparativ cu anul trecut, cauzate de persoane care au condus autovehicule fără a avea acest drept, şi că va trebui, aşadar, ca în perioada următoare să concentrăm efortul preventiv spre cei predispuşi la asemenea infracţiune. Din păcate, la 28 iulie 2024, un şofer fără permis în vârstă de 17 ani a produs un accident rutier, în cartierul Pantelimon din Bucureşti, în care a murit un copil de 9 ani, iar sora sa, de 7 ani, a fost grav rănită. Nu aş fi vrut să ajungem aici, dar în septembrie vom dezbate în Senat, în procedură de urgenţă, o iniţiativă legislativă prin care se vor majora pedepsele pentru cei care conduc un autovehicul fără permis, iar pedepsele nu vor mai putea fi suspendate, indiferent dacă s-au produs sau nu accidente cu răniri sau decese”, anunţă senatorul PSD.
De asemenea, el îşi doreşte ca o altă lege pe care a iniţiat-o – Legea 172/31 mai 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului şi consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de avea efecte psihoactive – să pună serios pe gânduri pe cei care ar intenţiona să se urce la volan sub influenţa alcoolului sau a drogurilor, ştiind că pot rămâne fără permis până la 10 ani, indiferent dacă au comis un accident sau nu.
”Oricât de mult se implică presa sau mediul privat în promovarea efectelor acestor legi, rămâne în sarcina autorităţii judecătoreşti să aplice legea în litera şi spiritul ei, astfel încât condamnările la pedeapsa cu închisoarea sau interzicerea dreptului de a mai conduce autovehicule pentru un număr mare de ani să-i facă să înţeleagă pe cei care mai cred că pot fi deasupra legii că nu mai există alt drum decât către închisoare pentru cei care se urcă la volan băuţi, drogaţi sau fără permis. Aşteptările pentru a se face dreptatea pe care o permite legea sunt mari din partea familiilor celor dispăruţi sau răniţi, dar şi a unei întregi societăţi care aşteaptă ca statul de drept să nu rămână doar o valoare constituţională invocată din când în când în relaţia cu străinătatea, ci o realitate care să-i determine pe români să se simtă protejaţi în ţara lor, indiferent cum îl cheamă sau câte resurse ar avea autorul unei infracţiuni”, consideră Cazanciuc, fost ministru al Justiţiei.
El argumentează că accidentul de la 2 Mai a adus în spaţiul public de o manieră foarte violentă problema consumului de droguri în rândul tinerilor, dar la fel de şocant şi problema adecvării resursei umane din justiţie, atunci când judecătorul învestit cu soluţionarea cazului Pascu s-a comportat ca şi când nu citise deloc dosarul pe care îl avea de soluţionat. Ceea ce a părea să fie o greşeală sancţionabilă a fost completat de imaginea aceluiaşi magistrat în faţa camerelor de luat vederi, unde, deşi nu era obligat de nimeni să dea piept cu jurnaliştii, a preferat să rămână minute în şir fără să spună nimic, spre stupefacţia întregii ţări, comentează el.
”Cred că sistemul judiciar are datoria legală şi morală faţă de o societate care îi respectă independenţa şi îi recunoaşte nevoia unui statut privilegiat, de a nu face sub nicio formă o selecţie cantitativă a viitorilor magistraţi, indiferent cât de perpetuă pare să fie criza de personal. Românii merită să aibă parte de magistraţi ştiutori de carte şi cu suficientă experienţă de viaţă ca să poată înţelege complexitatea unor relaţii sociale, care să le permită să fie empatici, să nu uite nici un moment că în faţa lor se află oameni, şi nu doar părţi în dosare”, adaugă Robert Cazanciuc.
Adina Bucur