3.9 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024 - 1:59
No menu items!

Un aeroport aflat la granița cu România a fost scos la vânzare

spot_img

Fostul Aeroport Internațional Cahul, din Republica Moldova, a fost scos la vânzare, la prețul de 2,5 milioane de euro. Suprafața terenului este de 109 hectare, potrivit publicației Ziarul de Gardă.

Distanța dintre Aeroport și România este de aprocimativ 10km în linie dreaptă, iar pe șosea sunt 17 km pâmă la punctul vamal Oancea.

Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a Republicii Moldova a transmis că drepturile de proprietate asupra bunurilor fostului Aeroport Internațional Cahul sunt atribuite unei persoane private. În prezent, pe acest teritoriu nu funcționează un aeroport și nu există infrastructura necesară pentru a gestiona zboruri comerciale.

Anunțul de vânzare a fost publicat de un site-ul de anunțuri 999.md, în limba rusă.

Conform AAC, infrastructura de pe terenul fostului Aeroport se află în stare critică. Pista de decolare și aterizare, calea de rulare și platforma au nevoie de reparații majore, fiind în proces de deteriorare continuă. De asemenea, Autoritatea susține că lipsesc elementele esențiale de infrastructură pentru operarea sigură a zborurilor, cum ar fi sistemele de iluminare, semnalizare și echipamentele de navigație.

”Aeroportul Internațional Cahul a fost creat în 1987 prin Ordinul Direcției Moldovenești a Aviației Civile și a obținut certificatul de înregistrare de stat necesar exploatării. În 1996, aeroportul a fost transferat din gestiunea Administrației de Stat a Aviației Civile (ASAC) către autoritățile publice locale din Cahul. Statutul de „aeroport internațional” a fost acordat prin Hotărârea Guvernului nr. 401 din 2002, însă, din păcate, această schimbare nu a fost urmată de investițiile necesare pentru a îmbunătăți infrastructura fostului aeroport. În 2004, Aeroportul Internațional Cahul a fost reorganizat într-o întreprindere mixtă cu participarea Companiei „Intrade Management LTD”, însă această structură a fost afectată de multiple nereguli, cum ar fi lipsa unei inventarieri corecte a bunurilor și evaluarea necorespunzătoare a activelor. De asemenea, în 2012, în urma unui litigiu pentru neplata unei datorii, toate bunurile aeroportului au fost transmise în contul stingerii datoriei către creditor. În 2015, Întreprinderea Mixtă „Aeroportul Internațional Cahul” a fost lichidată (…). În prezent, drepturile de proprietate asupra bunurilor/terenului fostului aeroport sunt atribuite unei persoane private (…)”, se spune în comunicatul AAC.

Fostul aeroport a ajuns să fie privatizat după anii 2000. De aici se făceau curse către Rusia, Ucraina, România, sau Turcia. Un investitor privat a promis anterior că va face investiții și va menține aeroportul funcțional, dar, după atâția ani, acesta nu este operațional. În anul 2001 a fost operată ultima cursa către Istanbul, notează TV8.

În septembrie 2022 a fost ridicată întrebarea legalității privatizării fostului aeroport din Cahul. Ex-prim-ministra Natalia Gavrilița a menționat că „sunt mari întrebări despre legalitatea transmiterii acestui aeroport în mâini private. De asta trebuie să se ocupe organele corespunzătoare ale statului, dar eu vă rog, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în comun cu alte autorități competente, să ne gândim la aspectele de securitate și să ne gândim la aspectele de oportunitate economică”.

T. S.