1.8 C
București
joi, 2 ianuarie 2025 - 11:02
No menu items!

Ultimele date despre cauza tragediei aviatice din Coreea de Sud. Ce spune singurul bărbat care a supraviețuit

spot_img

Chiar dacă experții sunt încă nedumeriți cu privire la cauzele accidentului aviatic din Coreea de Sud, soldat cu 179 de morți, aceștia spun că este puțin probabil ca o pasăre care a lovit motorul să fie singurul factor care a contribuit la prăbușirea aparatului de zbor, potrivit The Guardian.

Turnul de control al traficului aerian de la Muan ar fi emis un avertisment de atac de păsări cu puțin timp înainte de incident, un oficial al departamentului sud-coreean de transport declarând presei că pilotul le-a spus controlorilor că avionul a suferit un atac de păsări înainte de a declara mayday.

Teoria inițială a fost că impactul cu pasărea a dus la defectarea motorului care acționa trenul de aterizare, ceea ce, la rândul său, a cauzat aterizarea fatală pe burtă.

Cu toate acestea, Dr. Sonya Brown, lector superior în proiectare aerospațială la Universitatea din New South Wales, este sceptică.

„O lovitură de pasăre ar trebui să fie un eveniment în care se poate supraviețui…Nu ar trebui să conducă la ceea ce am văzut în cele din urmă, în special pentru că, în orice situație în care un motor nu funcționează (așa cum sugerează imaginile), există încă suficientă putere”, spune ea, adăugând că loviturile de păsări sunt atât de frecvente încât sunt luate în considerare în proiectarea avioanelor moderne.

La un Boeing 737 și la orice avion comercial există straturi de redundanță, în special pentru trenul de aterizare, care este acționat hidraulic, spune ea.

„Chiar dacă acesta ar ceda, are o redundanță prin faptul că se poate extinde și fără sistemul hidraulic [care este] practic acționat de gravitație, astfel încât trenul de aterizare ar trebui să se poată extinde în continuare.”

„Un avion 737 poate zbura cu un singur motor”

Există, de asemenea, redundanțe duble pentru alte sisteme de control al zborului, cum ar fi flapsurile și lamelele – pe acesta din urmă Brown îl descrie ca fiind un pic ca un spoiler pe o mașină – ceea ce înseamnă că aceste instrumente, care sunt aruncate înainte de aterizare pentru a crește rezistența și a încetini aeronava, ar fi trebuit să poată fi activate.

„Acestea funcționează pe două sisteme hidraulice independente și este foarte puțin probabil ca o lovitură de pasăre să distrugă aceste două sisteme hidraulice independente. „Se pare că există mai multe lucruri în acest incident”, spune ea.

Profesorul Doug Drury, de la Universitatea Central Queensland, este de acord că este puțin probabil ca lovitura de pasăre să fie singura cauză.

„Lovirea unui motor de către o pasăre nu ar cauza defectarea completă a tuturor sistemelor, un avion 737 poate zbura cu un singur motor”, spune Drury, un pilot veteran care a efectuat zboruri comerciale, militare și charter private de-a lungul carierei sale.

„Avionul cobora pe pistă cu multă putere”

Pe măsură ce anchetatorii încep să examineze datele de zbor din cutia neagră și înregistrările vocale din cabina de pilotaj, ar putea trece ceva timp până când vor exista răspunsuri definitive.

La rândul său, Drury este nedumerit de viteza cu care avionul s-a apropiat de pistă.

„Dacă ar fi să faci o aterizare pe burtă, l-ai încetini până la viteza de staționare”, spune el, adăugând că „avionul acesta cobora pe pistă cu multă putere”.

Avionul a aterizat, de asemenea, în direcția opusă celei în care funcționează de obicei pista, spune el, ceea ce înseamnă că este posibil să fi aterizat cu un vânt de coadă. În mod normal, avioanele aterizează împotriva unor astfel de vânturi pentru a le ajuta să încetinească.

„De ce mergeau atât de repede”, se întreabă el. „Există mult mai multe întrebări decât răspunsuri în acest moment.”

Doar doi supraviețuitori

Oficialii au confirmat că 179 dintre cei 181 de pasageri și membri ai echipajului au murit atunci când avionul Jeju Air s-a prăbușit într-un zid de pe aeroportul internațional Muan, la scurt timp după ce a încercat să aterizeze fără să aibă trenul de aterizare activat. 

Doi însoțitori de bord – un bărbat și o femeie – au fost salvați din coada avionului, care a luat foc și s-a rupt la impactul cu zidul. Aceștia au fost tratați la un spital din Seul după ce au fost transferați de la spitalele din apropierea aeroportului, a declarat agenția de presă Yonhap.

Bărbatul supraviețuitor a fost tratat pentru fracturi la coaste, omoplat și partea superioară a coloanei vertebrale, a declarat Ju Woong, director al Spitalului din Seul al Universității Ewha Womans. Ju a declarat că bărbatul, al cărui nume nu a fost dezvăluit, le-a spus medicilor că „s-a trezit salvat”.

Detalii despre femeia supraviețuitoare nu au fost disponibile imediat.

141 de victime, identificate prin analiza ADN

Anchetatorii au declarat că 141 dintre cele 179 de victime au fost identificate prin analiza ADN sau prin prelevarea amprentelor digitale, potrivit unei declarații a ministerului de resort.

Familiile victimelor au campat la aeroport peste noapte în corturi speciale instalate în salonul aeroportului, după o zi lungă de așteptare a veștilor despre cei dragi. „Am avut un fiu la bordul acelui avion”, a declarat un bărbat în vârstă care aștepta în salonul aeroportului, care a cerut să nu fie numit, adăugând că trupul fiului său se numără printre cele care nu au fost încă identificate.

Se întorceau din vacanța de iarnă din Thailanda

Majoritatea celor 175 de pasageri erau cetățeni sud-coreeni, împreună cu două femei din Thailanda. Din total, 82 erau bărbați și 93 erau femei, cu vârste cuprinse între trei și 78 de ani. Mulți aveau între 40 și 60 de ani și se întorceau din vacanța de iarnă din Thailanda când s-a produs accidentul.

Boonchuay Duangmanee, tatăl unuia dintre pasagerii thailandezi, a declarat pentru Associated Press că fiica sa, Jongluk, a lucrat într-o fabrică din Coreea de Sud timp de mai mulți ani și s-a întors în Thailanda pentru a-și vizita familia. „Nu am crezut niciodată că aceasta va fi ultima dată când ne vom vedea pentru totdeauna”, a spus el.

Șapte zile de doliu

În memoria celor 179 de victime steagurile au fost arborate în bernă.

Coreea de Sud a declarat o perioadă de șapte zile de doliu național.

Accidentul este cel mai grav produs pe teritoriul Coreei de Sud și unul dintre cele mai mortale din istoria aviației sud-coreene. 

Înregistratorul de date de zbor al avionului și înregistratorul de voce din cabina de pilotaj au fost recuperate din epavă, dar rapoartele mass-media au declarat că ar putea dura mai mult decât de obicei pentru a determina cauza, deoarece înregistratorul de date de zbor a fost deteriorat în accident.

Stabilirea cauzei unui dezastru aerian major durează de obicei luni de zile, iar deteriorarea înregistratorului este de așteptat să cauzeze întârzieri suplimentare.

                                                                                                          Adina Bucur

SURSA FOTO: Chung Sung-Jun/ Getty Images