-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 0:58
No menu items!

Transportul feroviar de marfă își revine greu din criză. Cum evoluează România în context european

spot_img

transport marfa

Performanța transportului feroviar, per ansamblu, în cele 28 de state UE, în 2012, este estimată la 408 miliarde de tone-kilometri, în scădere cu 3,6% față de 2011. Declinul acestui sector între 2011 și 2012 poate fi observat în majoritatea statelor UE, potrivit Eurostat. În acest context european, România a avut a patra contracție a transportului feroviar total, în 2012, dar rămâne în grupul statelor UE cu performanțe bune în cel de marfă, chiar dacă în scădere față de anul anterior.

”Scăderea performanței în transportul feroviar, per ansamblu, între 2011 și 2012, poate fi observată în majoritatea statelor membre UE. Excepția este Portugalia, cu o creștere de 4,3% a performanței transportului total”, a transmis biroul european de statistică, Eurostat.

În termeni absoluți însă, Polonia a înregistrat cea mai mare scădere în transportul feroviar, de 4,8 miliarde tone-kilometri între 2011 și 2012. Cu toate acestea, Eurostat notează că această țară a înregistrat a doua performanță în transportul feroviar din Europa, cu 49 de miliarde tone-kilometri în 2012. Alte două state care au raportat scăderi absolute de peste 1,5 miliarde de tone-kilometri, în aceeași perioadă, au fost Germania (-3,3) și Franța (-1,7).

România a fost al patrulea stat membru în topul scăderii transportului feroviar, cu o contracție de 1,3 miliarde de tone-kilometri față de 2011. Chiar și așa, țara a avut a 11-a performanță din UE la transportul feroviar de marfă, de 14 miliarde de tone-kilometri. În comparație, Germania a fost statul cu cea mai bună performanță la acest capitol, de 110 miliarde de tone-kilometri.

”În ciuda tendinței generale de scădere, evoluțiile la nivel național arată diferențe semnificative între state. Din cele 28 de țări raportoare, pentru care există date disponibile, șase au înregistrat o creștere a performanței transportului de marfă între 2011 și 2012”, arată Eurostat.

Astfel, cele mai mari creșteri s-au înregistrat în Portugalia (+4,3%), urmată de Italia (+2,3%) și Marea Britanie (+2,2%). La polul opus, cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-19,6%), urmată de Estonia (-18,2%) și Irlanda (-13,5%). România a înregistrat o scădere în performanța transportului feroviar de marfă de 8,5% față de 2011, a șaptea contracție din UE.

După cifrele disponibile pentru prima jumătate a acestui an, Spania a înregistrat cea mai mare creștere semestrială a transportului pe calea ferată, de 11,1% în primele șase luni ale acestui an față de perioada similară a anului trecut, urmată de Ungaria (+7,7%), Franța (+3,3%) și Finlanda (+0,2%). Acestea au fost singurele state care au consemnat evoluții pozitive față de primul semestru din 2012.

România a înregistrat, în primele șase luni ale acestui an, o scădere a transportului pe calea ferată de 8% față de perioada similară a anului trecut, până la 5,5 miliarde de tone-kilometri.

Cosmina Croitoru