Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităţilor să acorde prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR în condiţiile în care la frontiera României cu Ucraina sunt cozi de zeci de kilometri şi timpi foarte mari de aşteptare.
Potrivit UNTRR, prin stimularea utilizării sistemului TIR, timpul necesar formalităţilor vamale în punctele de trecere a frontierei este redus la minimum şi astfel capacitatea de procesare poate creşte semnificativ.
Acordând prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR, numărul zilnic de astfel de vehicule care pot trece frontiera României cu Ucraina poate creşte de 2-3 ori în 24 de ore.
„Peste 40 kilometri coadă de camioane pe partea ucraineană în punctul de trecere a frontierei Siret (România) – Porubne (Ucraina). Peste 10 km coadă de camioane pe partea română. (…) De la izbucnirea conflictului, s-au înregistrat, frecvent, timpi de aşteptare foarte mari la frontiera dintre România şi Ucraina, ajungându-se chiar şi la o săptămână de aşteptare pentru trecerea frontierei dintr-o ţară în alta, fapt care afectează fluxul de mărfuri pe rutele comerciale şi activitatea conducătorilor auto profesionişti. Firmele de transport rutier se plâng că situaţia se înrăutăţeşte pe zi ce trece, iar conducătorii auto profesionişti nu au condiţii adecvate de aşteptare”, se arată într-un comunicat al transportatorilor.
Conform sursei citate, obiectivul Convenţiei vamale privind transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia TIR) este de a facilita tranzitul internaţional printr-o procedură simplificată de tranzit vamal, utilizată cu succes în ultimii 70 de ani la nivel global. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în ţara de plecare şi sunt acceptate de toate ţările de tranzit şi de destinaţie, nu este nevoie de controale fizice la frontieră, vama trebuie să inspecteze doar sigiliile TIR, fiind demonstrat faptul că utilizarea TIR reduce timpii de transport cu până la 80%. România şi Ucraina sunt părţi contractante ale Convenţiei TIR.
Adina Silav