Softul sistemului ROMATSA, care afișează datele de supraveghere a traficului aerian are deficiențe.
Programul este vechi de 12 ani și a fost implementat în țara noastră de o companie internațională din Italia.
Controlul, cerut de ministrul Transporturilor și făcut de Autoritatea Aeronautică Civilă a constat în verificarea modului de monitorizare a siguranţei serviciilor de navigaţie aeriană furnizate de ROMATSA. Adică toate evenimentele de trafic aerian – de la solicitări de intervenţie sau cereri de cercetare imediată locală și investigarea ulterioară internă.
Deficiențele constatate sunt din domeniul datelor suplimentare, care odată încărcate ulterior unei situații normale, depășește limitele sistemului și în loc să analizeze toate datele intervenite, funcție de complexitatea lor, softul blochează pur și simplu unele componente. Specialiștii explică, drept exemplu, cum la un calculator obișnuit, totul se blochează în momentul în care softul este bombardat cu prea multe informații. În momentul în care ești într-o asemenea situație, cel mai simplu este să resetezi sistemul, dar unele aplicații pot fi încise, altele dezinstalate, se pierd informații și durează un timp, care poate fi vital în situațiile de trafic aerian.
Recomandarea Autorității a fost ca ROMATSA să încheie un contract urgent de mentenanță, pentru remedierea softului.
Referitor la personal, controlul a stablit că angajații ROMATSA sunt pregătiți şi au certificările necesare pentru nivelul de intervenţii la care sunt calificați.
Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian, ROMATSA analizează și dirijează, zilnic, între 2.500 și 3.000 de aeronave care tranzitează teritoriul României.