Turbulenţele lovesc violent, pentru a treia oară, în doar o săptămână. 12 pasageri au fost răniţi într-o aeronavă Qatar Airways, care zbura de la Doha la Dublin. Panica a început deasupra Mării Negre. De vină sunt schimbările climatice din ultimii ani, spun specialiştii, iar intensitatea zdruncinăturilor s-ar putea tripla în perioada următoare. De la turbulenţe de câteva secunde, la zgâlţâituri care ar putea să dureze şi 30 de minute.
Aeronava Qatar Airways plecase de pe aeroportul din Doha şi trebuia să sosească la Dublin, în jurul prânzului. Turbulenţele au lovit la jumătatea drumului, deasupra Turciei, în zona Mării Negre. Dintr-o dată, avionul a început să se zguduie, chiar în timp ce stewardesele serveau mâncarea. 20 de secunde ar fi durat turbulenţele severe.
Şase pasageri şi şase membri ai echipajului au fost răniţi. Cel mai probabil, călătorii îşi desfăcuseră centura de siguranţă. O imagine din interiorul aeronavei arată efectele zgâlţăiturilor puternice – mâncare şi multe lucruri personale împrăştiate pe culoar. Căpitanul a decis să continue drumul şi a aterizat fără alte probleme la Dublin.
Căpitanul a decis să continue drumul şi a aterizat fără alte probleme la Dublin
Pe pistă deja aşteptau zeci de ambulanţe şi echipaje de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor. Opt dintre ei au avut nevoie de spitalizare.
„Am văzut efectiv însoţitoarea de zbor cum se ridică şi coboară. Lumea se întreba ce se întâmplă”, a declarat un martor.
„Serveau masa şi dintr-o dată avionul a căzut”
„Mâncarea a zburat peste tot, era o super panică”, au declarat alți martori.
„Este unul dintre cele mai periculoase fenomene meteo. pentru că nu le poţi prevedea, nu prea te aştepţi la ele, timpul de reacţie e scurt, iar pasagerii realizează abia atunci că prima lecţie de la bord e să asculte ce li se spune: staţi cu centura”, a declarat pilotul Dan Cezar Osiceanu.
„Am avut parte de tulburenţe dar a trebuit să stau să mă rog de pasageri să-şi pună centurile. Are momente când se zguduie. Avem momente când se sperie, încercăm să-i calmăm, tocmai de accea rugăm si capitanul să facă un anunt către pasageri să-i linistească un pic”, spune Andreea Fried, însoțitor de bord.
Printr-o experienţă similară au trecu ieri şi pasagerii unei curse Turkish Airlines, care zbura de la Istanbul la Izmir. O însoţitoare de zbor a fost surprinsă de turbulenţe în picioare şi s-a rănit grav la spate. Presa turcă vorbeşte de o fractură de coloană. Fotografiile făcute la aterizare arată cât de puternică a fost furtuna prin care a trecut aeronava – botul a fost avariat serios de grindină.
Piloţii recunosc faptul că sunt scuturaţi tot mai des în curse. Iar turbulenţele severe se vor înmulţi din cauza schimbărilor climatice, avertizează specialiştii. Zgâlţâiturile care dau emoţii multor pasageri ar putea să dureze nu câteva secunde sau minute, ca acum, ci chiar şi o jumătate de oră.
Oamenii de ştiinţă clasifică turbulenţele în trei niveluri
Frica de zbor atinge apogeul când avionul intră într-o zonă de turbulenţe. Adică atunci când zboară prin curenţi de aer care se ciocnesc la viteze diferite. Aeronava începe să vibreze şi să piardă altitudine din cauza golurilor de aer care se formează.
Oamenii de ştiinţă clasifică turbulenţele în trei niveluri. Cele uşoare, în care doar simţi că centura de siguranţă se strânge uşor, dacă eşti aşezat. Turbulenţele moderate, însă, fac să zboare prin cabină obiectele neasigurate şi cu greu poţi să îţi mai ţii echilibrul dacă eşti în picioare. Lucrurile devin cu adevărat grave la turbulență severă, care este mai puternică decât gravitaţia. Dacă nu ai centura, poate să te arunce din scaun şi să provoace răni grave – de exemplu, să îţi rupă oasele.
La începutul săptămânii, în timpul zborului Londra – Singapore, un om a murit şi alţi 30 au fost răniţi, după ce aeronava a intrat într-o zonă de turbulenţe, deasupra Golfului Bengal.
Aproape 65.000 de avioane trec, anual, prin turbulenţe moderate în Statele Unite, iar cam 5.500 se confruntă cu turbulenţe severe, arată statisticile.
D.Constantin