-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 2:48
No menu items!

Telefoanele mobile ar trebui interzise în școli: Reduc performanțele și afectează stabilitatea emoțională a copiilor

spot_img

Smartphone-urile ar trebui interzise în școli pentru a elimina o sursă importantă de întreruperi în timpul cursurilor, pentru a îmbunătăți procesul de învățare și pentru a-i proteja pe copii de hărțuire în mediul online, potrivit unui raport ONU citat de The Guardian.

UNESCO, agenția ONU pentru educație, știință și cultură, a spus că există dovezi care demonstrează că folosirea excesivă a telefoanelor mobile contribuie la o performanță școlară redusă și că timpul îndelungat petrecut în fața ecranului are un efect negativ asupra stabilității emoționale a copiilor.

Recomandarea privind interzicerea folosirii smartphone-urilor în școli trimite un mesaj clar despre faptul că tehnologia digitală în ansamblul ei, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie mereu subordonată unei „viziuni centrate pe om” în educație și nu ar trebui niciodată să înlocuiască interacțiunea față în față cu profesorii, potrivit UNESCO.

„Nu orice schimbare înseamnă progres. Doar pentru că ceva poate fi realizat nu înseamnă și că ar trebui făcut”, se specifică în raportul ONU. Unesco le cere politicienilor ca, într-o lume în care o parte tot mai mare a educației se mută în mediul online, să nu neglijeze „dimensiunea socială” a educației unde elevii învață în prezența fizică a profesorilor.

„Cei care promovează o individualizare tot mai mare s-ar putea să nu înțeleagă ce înseamnă educația”, se menționează în raport.

Există foarte puține studii serioase care să demonstreze că tehnologia digitală aduce beneficii reale în educație, potrivit raportului Global Education Monitor al UNESCO pentru anul 2023.

O mare parte din studiile efectuate în acest domeniu sunt finanțate de companii private care încearcă să își vândă produsele educaționale. Influența pe care aceste firme o au asupra legilor educației la nivel mondial provoacă „îngrijorări”, potrivit raportului.

UNESCO estimează că una din șase țări la nivel mondial a interzis telefoanele inteligente în școli, prin lege sau îndrumare. Printre acestea se numără și Franța, care le-a interzis în 2018, și Olanda, care va introduce restricții începând din 2024.

„Studenții trebuie să se poată concentra și au nevoie să li se ofere oportunitatea de a studia cum trebuie”, a spus ministrul Educație din Olanda, Robert Dijkgraaf.

În liceele britanice, directorii de școală decid cum să abordeze problema, dar de obicei telefoanele mobile trebuie să rămână închise și să nu fie ținute la vedere cât timp elevii sunt la școală, acestea putând fi folosite în clasă doar cu permisiunea profesorului. Încălcarea regulilor poate duce la confiscarea telefonului sau a altor aparate digitale și la sancțiuni precum detenția.

                                                                                                              Adina Silav