Sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat, începând cu anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul autoturismului, a anunţat premierul Victor Ponta.
Taxa auto a fost introdusă de guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice mașinii. Pentru a o calcula se ține cont de capacitatea cilindrică și emisiile de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%.
În luna ianuarie, guvernul a decis ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
În vara acestui an, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că taxa de primă înmatriculare auto este în analiză pe baza normelor europene, dar mesajul său către grupul tehnic a fost că trebuie să se ţină cont de faptul că în România sunt şase milioane de oameni în pragul sărăciei şi trebuie să fie sprijiniţi.
La rândul său, premierul Ponta a declarat atunci că guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să fie restituită taxa auto încasată ilegal, eliberând astfel instanţele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.
El a arătat că guvernul este obligat să restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv.
Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80 600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.