Serviciile de car sharing ar reduce traficul din Capitală și din marile orașe ale României cu 25%, arată un studiu realizat de agenția de marketing Perceptum. Condiția este includerea acestui tip de servicii, de către autoritățile locale, în strategii integrate de mobilitate urbană, pe modelul metropolelor europene. Potrivit studiului, o mașină folosită printr-un serviciu de car sharing compensează deținerea a patru, până la opt autoturisme private, reducând nevoia de spațiu pentru parcări și cheltuielile cu întreținerea cu până la 40%.
De asemenea, un utilizator activ de car sharing produce cu 290 de kilograme de dioxid de carbon mai puțin, pe an, decât un conducător auto obișnuit, prin utilizarea mult mai rațională a autoturismului, potrivit unui comunicat al agenției.
”Un autoturism este staționar, în medie, 23 de ore pe zi, ceea ce înseamnă 95% din timp. Serviciile de car sharing presupun creșterea ratei de utilizare a mașinii cu până la 45%, maximizând eficiența fiecărui autoturism. Este suficient să observăm câte mașini stau nefolosite zilnic, în București, între anumite intervale orare, blocând benzi de circulație, trotuare și chiar străzi, călcând deseori spațiile verzi. Serviciile de car sharing înseamnă o utilizare mult mai eficientă și mai rațională a autoturismului, ceea ce duce la îmbunătățirea semnificativă a mobilității urbane”, arată Raluca Ghilea, Directorul General al Perceptum Concept.
Potrivit Institutului Național de Statistică, 44% din gospodăriile din România care contractează credite folosesc banii pentru cumpărarea în rate, inclusiv în leasing, a autoturismelor și a echipamentelor tehnice și electronice. Doar 3,4% din gospodării folosesc aceste credite pentru educație și îngrijirea copiilor. De altfel, în perioada 2011-2015, România a înregistrat cea mai mare creștere a înmatriculărilor de autoturisme din UE, de 19%. Cu toate acestea, rata de motorizare este, în continuare, cea mai scăzută din Europa. Serviciile de car sharing pot substitui, cu succes, deținerea unui autoturism în România, mai ales de către persoanele care doresc să-și investească banii în alte bunuri, așa cum se întâmplă deja în statele UE.
”Românii își doresc mașini, mai ales că doar 35,5% din populație deține un autoturism. În UE, serviciile de car sharing și-au demonstrat de ceva ani utilitatea, mai ales în orașe precum Milano, Anvers, Bremen sau Zurich, unde municipalitățile au elaborat strategii de mobilitate urbană în jurul acestor servicii. Aici, precum și în celelalte orașe europene unde serviciile sunt disponibile, traficul a fost redus cu procente între 15% (pe piețe mai puțin dezvoltate de car sharing) și 35%. Bucureștiul este, deja, una dintre cele mai aglomerate capitale europene, unde car sharing-ul ar fi soluția decongestionării traficului”, este de părere Raluca Ghilea.
Car sharing-ul este o formă de transport prin care mai multe persoane, pe rând, folosesc unul sau mai multe autoturisme în comun. Acest serviciu are mai multe modele operaționale, de la închirierea autoturismului de la persoană-la persoană (peer-to-peer car sharing), până la închirierea unei mașini dintr-o flotă existentă, aparținând unui furnizor, pe baza unui abonament sau a unui tarif unic. Aceste servicii sunt disponibile printr-o platformă colaborativă, care îi reunește pe toți utilizatorii serviciului.
Studiul Perceptum a fost realizat pe baza datelor de pe 30 de platforme de car sharing din Germania, Italia, Franța, Marea Britanie și țările scandinave, coroborate cu date oficiale ale INS, Biroului Federal pentru Energie al Elveției și Eurostat.
T.S.