Afacerile de familie din România vor înregistra cel mai ridicat ritm de creştere a exporturilor din lume, de 77%, înaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) şi Italia (67%), arată rezultatele unui studiu al PricewaterhouseCoopers (PwC) – Family Business Survey România.
Într-o piaţă dificilă, afacerile de familie din România au avut performanţe bune în ultimul an, 71% dintre respondenţi obținând o creştere a afacerilor. Mai mult, proprietarii şi managerii acestor afaceri sunt destul de încrezători cu privire la perspectivele de creştere pe următorii cinci ani, 61% aşteptându-se la o creştere constantă, în timp ce 13% ţintesc o creştere mai agresivă.
În timp ce exporturile generează aproximativ o treime din PIB-ul anual al României, companiile private nu par a fi foarte conectate la piaţa externă, în medie doar 15% din cifra de afaceri fiind generată de exporturi, prin comparaţie cu media globală de 25%. Acest procent este sub cel înregistrat în ţările din sud-estul Asiei, unde exporturile generează uneori peste 50% din cifra de afaceri sau faţă de cele din Europa de Vest, unde companiile generează 30-50% din cifra de afaceri numai din vânzările către export.
Cu toate acestea, există şi ţări unde companiile private sunt chiar mai puţin conectate la pieţele străine, ţări care au pieţe interne extinse şi care sunt mult mai orientate către interior, aşa cum este cazul celor din Statele Unite, Canada, Rusia, Brazilia şi Marea Britanie.
În ceea ce priveşte destinaţia exporturilor, acestea nu sunt foarte diversificate, 70% dintre respondenţii români indicând Europa. A doua cea mai importantă destinaţie de export pentru antreprenorii români o reprezintă Orientul Mijlociu şi ţările din Golf (10%), în timp ce Africa şi regiunea Asia-Pacific împart locul al treilea ca destinaţie pentru numai 7% dintre respondenţi.
Antreprenorii români se arată încrezători în îmbunătăţirea acestor rezultate, iar estimările privind exporturile indică o creştere de până la 27% din cifra de afaceri în următorii cinci ani.
Cosmina Croitoru