-1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 5:37
No menu items!

Studiu: Cumpărătorii români, neinteresați de promoții. Scumpirile au crescut numărul magazinelor vizitate

spot_img

Studiu: Cumpărătorii români, neinteresați de promoții. Scumpirile au crescut numărul magazinelor vizitate

Consumatorul român este tot mai puțin interesat de promoții, chiar dacă peste 85% din cumpărători resimt creșterea prețurilor la alimente și au devenit mai precauți cu bugetul personal. Două treimi spun că achiziţionează doar bunuri de strictă necesitate şi tot mai mulţi vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături, potrivit unui studio realizat de Nielsen.

„Cumpărătorii din oraşele medii au o percepţie mai accentuată legată de creşterea preţurilor la alimente (90%), faţă de cei din Bucureşti şi oraşele mari (84%) „, potrivit studiului Shopper Trends 2012-2013.

Astfel, două treimi din cei intervievaţi au menționat că achiziţionează doar lucruri de strictă necesitate. De asemenea, 31% spun că iau în cantităţi mai mici, 26% caută în special promoţiile, iar 17% au schimbat mărcile mai scumpe cu unele mai ieftine. Doar 8% dintre cumpărători spun că nu sunt afectaţi de creşterea de preţuri.

„Şi în 2012, promoţiile reprezintă un punct de atracţie pentru cumpărători. Cu toate acestea, influenţa promoţiilor asupra alegerii magazinelor pe care le vizitează cumpărătorii scade semnificativ faţă de anul trecut „, se mai arată în studiul Nielsen.

Astfel, 34% dintre români cumpără produse aflate la promoţie, pondere cu şase procente mai mică faţă de 2011, 25% sunt foarte puţin influenţaţi de acestea, iar 24% cumpără la promoţie doar dacă le place marca respectivă.

Datele Nielsen arată că mai mult de o treime din cumpărători realizează săptămânal cumpărăturile principale pentru gospodărie (produse alimentare, de băcănie şi de îngrijire personală), semnificativ mai mult decât în anul anterior. În plus faţă de 2011 a crescut semnificativ şi frecvenţa pentru cumpărăturile de completare, dar şi procentul celor care vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături.

Aproximativ 62% din cumpărători au cheltuit în 2012 o parte importantă a bugetului în magazinele de tip hipermarket, în creştere cu şapte puncte procentuale faţă de anul anterior, iar 20% au preferat supermarketurile. Ponderea discounterilor a scăzut cu opt puncte, la 11%, faţă de 2011, iar cea a comerţului tradiţional şi a magazinelor de tip cash&carry s-au menţinut la 3% şi, respectiv, 2%.

La nivelul tuturor respondenţilor, dar şi în oraşele mari şi medii, Kaufland continuă să fie perceput ca fiind magazinul cu cele mai mici preţuri (de 29% din respondenţi), urmat pe locul secund de Carrefour şi Auchan (13%) şi pe locul trei de Lidl şi Penny Market (8%). La polul opus se află Mega Image (1%).

În Bucureşti, „lupta” pentru a cuceri aceasta percepție este una dură, cele mai multe magazine de tip hipermarket având scoruri similare.

Anul trecut, în România, exista pe piaţă un total de 979 magazine, cu 204 mai multe decât în 2011, din care 150 hipermaketuri, în creştere cu 13 unităţi, 481 de supermarketuri, cu un plus de 162 de magazine, 297 discounteri, care au avut 40 de deschideri noi, şi 51 de magazine cash&carry, în stagnare.

Studiu Shopper Trends 2012-2013 a fost realizat în perioada 10 octombrie – 7 noiembrie 2012 pe un eşantion de 1.200 de respondenţi, care au făcut cumpărăturile pentru gospodărie în ultimele patru săptămâni inclusiv din magazine din retailul modern.

Conform Institutului Naţional de Statistică (INS), preţul produselor alimentare a crescut în medie cu 6,2% anul trecut faţă de decembrie 2011, an în care alimentele s-au scumpit cu numai 1%.

În plus, în primele două luni ale acestui an, consumul a crescut cu aproape 2% față de aceeași perioadă a anului trecut, datorită creșterii vânzărilor de produse nealimentare – cu aproape 4% – și vânzărilor de alimente, băuturi și tutun, cu 2,4%.

Potrivit Eurostat, în prima lună a acestui an, România și Portugalia au avut cele mai mari creșteri ale consumului din UE față de decembrie 2012. Cele două au fost urmate de Belgia și Germania, cu creșteri de 3,1%.

Cosmina Croitoru