1.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 21:32
No menu items!

Studiu: Bugetele de promovare ale companiilor româneşti pentru reţelele sociale online rămân mici

spot_img

Peste 40% din companii au investit sub 1.000 € în ultimul an

Social-Media

În 2014, 58% dintre companiile din România utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare (în scădere de la 78% în 2013), conform studiului Social media şi mediul de afaceri românesc 2014, realizat de companiile TotalSoft şi EY România.

De asemenea, 28% dintre companii afirmă că nu utilizează social media, însă plănuiesc să le utilizeze în perioada următoare (procent în creștere de la 22% în 2013),

Din punctul de vedere al cheltuielilor, 42% dintre companii au investit sub 1.000 de euro în promovarea prin intermediul rețelelor sociale în ultimul an, 15% au investit între 1.000 și 3.000 de euro, iar 23% au investit mai mult de 3.000 de euro.

O cincime dintre respondenți au afirmat că nu știu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an.

Elena Badea, director de marketing al EY România, spune că este vizibilă o tendinţă de maturizare a pieţei şi de abordare mai segmentată şi ”la rece” a acestor reţele.

”Bugetele însă rămân încă mici, cu doar 8% dintre companii având bugete anuale mai mari de 10.000 EUR dedicate social media. Această realitate coexistă cu o conştientizare a eficienţei demersului de marketing în cadrul acestor reţele sociale online: nu mai puţin de 70% dintre respondenţi consideră eficient marketing-ul în social media”

Elena Badea, director de marketing EY România

Studiul analizează răspunsurile a 209 reprezentanţi ai unor companii din 12 industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketingul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.

Reţeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creştere dintre reţelele analizate (+21 puncte procentuale) în utilizarea de către companiile româneşti respondente pentru promovarea produselor şi serviciilor oferite. Facebook îşi conservă supremaţia, cu 93% rată de utilizare în 2014, faţă de 95% în 2013.

Cea mai mare scădere o înregistrează site-ul de video-sharing al Google: YouTube a scăzut cu 14 puncte procentuale în 2014 în interesul companiilor, până la 29% rată de utilizare.

Peste 70% dintre companiile româneşti nu au văzut potenţialul promovării pe reţelele sociale înainte de anul 2011. Întrebaţi de cât timp au început să integreze reţelele sociale în funcţia de marketing a companiei, oamenii de afaceri şi directorii de marketing şi comunicare respondenţi au bifat în măsură cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani.

Timpul alocat comunicării pe reţelele sociale înregistrează o tendinţă de scădere faţă de ediţia 2013 a studiului. Dacă intervalul de 1-5 ore îşi păstrează acelaşi procentaj de respondenţi (54%), numărul celor care folosesc reţelele sociale mai mult de 20 ore pe săptămână este în scădere, aceşti respondenţi intrând acum în intervalul 6-20 de ore dedicate săptămânal prezenţei companiei în reţelele sociale.

Frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut şi ea. În 2014 numai 41% din respondenți spun că utilizează social media zilnic, cu 8% mai puțin decât in 2013. Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile de la 15% în 2013 la 23% în 2014, de asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni se păstrează la 9%.

Totuşi, 72% dintre respondenți spun că utilizarea social media va crește şi doar 1% consideră că utilizarea rețelelor sociale se va reduce în cazul companiilor lor.

În continuare, cei mai mulți respondenți (64%) își administrează singuri campaniile pe rețelele de socializare. Anumite segmente din campanie sunt externalizate de peste 50% dintre cei care au răspuns chestionarului: designul şi dezvoltarea, dar şi crearea de conţinut. Cel mai puţin se externalizează actualizarea statusului şi procesul de stabilire a strategiei.

Majoritatea respondenților (52%) sunt indeciși cu privire la măsurarea randamentului investițiilor în social media ale companiei, 34% dintre aceștia sunt de acord și total de acord că acest lucru este posibil. Doar 14% au răspuns că sunt în dezacord sau dezacord total în legătură cu posibilitatea companiei de a măsura randamentul investițiilor în activitățile de pe rețelele de socializare.

În top 3 în funcție de tipul de conținut oferit follower-ilor sunt:

  • informații despre produsele și serviciile companiei 77%
  • informații despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clienților existenți, evenimente 69%
  • informații despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă 62%

În 2014, 70% dintre companiile din România sunt total de acord și de acord cu privire la eficiența marketing-ului în cadrul rețelelor de socializare, în scădere de la 83% câte au fost de aceeași părere în 2013. De asemenea, crește și ponderea celor indeciși de la 17% în 2013 la 24% în 2014, ca și procentele celor în dezacord de la 0% în 2013 la 6% în 2014.

Atât în 2013, cât și în 2014, tendința generală privind domeniile în care sunt folosite rețelele de socializare în cadrul companiilor din România se menține, utilizarea preponderentă fiind în marketing și comunicare. Creșteri de 3-5% se remarcă în recrutare, relații cu clienții și cercetare a nevoilor acestora. Scăderile sunt pe zona de networking (-2%) și analiză competitivă (-6%).