Stația de metrou Titan este realizată prin înghețarea pământului. Este singura stație de metrou din București realizată prin acest procedeu. Datorită deschiderii foarte mari a gurii de metrou, nu există niciun stâlp care să susțină tavanul. Aceasta este o inovație în infrastructura de transport din România.
Cea mai veche și inedită stație de metrou din capitală este cea din Titan. Lucrările au început în anul 1977, după acordul dat de către șoții Ceaușescu.
Stația istorică Titan construită prin înghețarea solului, o premieră pentru România, fiind singura stație subterană din țară construită prin tehnologia înghețării solului. Acest proiect ambițios a fost aprobat de liderii de atunci Elena și Nicolae Ceaușescu, care au fost impresionați de ingeniozitatea echipei de ingineri și arhitecți din spatele acestuia.
Tehnica unică de construcție a stației, pusă în aplicare pentru a stabiliza solul mlăștinos din cartierul Balta Albă din București, a fost o inovare. Procesul, cunoscut sub numele de înghețarea solului, a presupus injectarea azotului lichid în pământ, transformându-l într-o suprafață stabilă, înghețată, asemănătoare permafrostului. Acest proces permitea excavarea în siguranță. Tot procesul de înghețare a solului de sub parcul Ior a durat 90 de zile.
Structura arcuită acoperă întreaga zonă, eliminând orice nevoie de piloni centrali care susțin de obicei stațiile subterane. Pentru inginerii și arhitecții din anii 1970, acest proiect a reprezentat o realizare majoră.
Lucrările la stație au început în 1977 și au durat patru ani pentru a fi finalizate, fiind deschise publicului în decembrie 1981. De ce tehnologia de înghețare a solului?
Cartierul Balta Albă, din punct de vedere istoric a fost o zonă mlăștinoasă, care prezenta riscuri pentru excavarea tradițională a tunelurilor. Solul său nisipos, îmbibat cu apă, făcea ca posibilitatea unor prăbușiri să fie o preocupare serioasă. Înghețarea solului a oferit o soluție viabilă, creând o barieră solidă temporară pentru construcție. Odată ce tunelurile au fost finalizate, forma lor cilindrică a împiedicat prăbușirea după dezghețarea solului, oferind stabilitate pe termen lung.
De la deschiderea sa în 1981, stația de metrou Titan nu a fost supusă niciunei renovări substanțiale sau consolidări structurale. Acum, patru decenii mai târziu, au apărut fisuri vizibile în bolta de deasupra peronului, provocând îngrijorare în rândul navetiștilor zilnici. În timp ce uzura este evidentă, autoritatea de transport în comun, Metrorex, nu a anunțat încă niciun plan de reparații sau de întreținere structurală, ceea ce duce la o neliniște crescândă în rândul locuitorilor.
Amalia C.