După ce Relu Fenechiu a creat haos în sistemul medical al transporturilor prin transferarea a 13 spitale în ograda Ministerului Sănătății, ministrul Dan Șova a cerut trecerea unităților spitalicești înapoi la Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor nu face față serviciilor medicale legate de siguranța transporturilor cu 4 unități sanitare. Potrivit notei de fundamentare a ordonanței de urgență privind unele măsuri pentru completarea rețelei sanitare proprii a Ministerului Transporturilor, „asistenţa medicală a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor se asigură, exclusiv, prin cele patru unităţi sanitate care s-au dovedit a fi insuficiente pentru nevoile actuale, iar asistenţa psihologică a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor se asigură prin laboratoarele psihologice din reţeaua sanitară proprie, care de asemenea s-au dovedit a fi insuficiente”.
În noul proiect de OUG se propune trecerea celor 11 spitale de la Ministerul Sănătății înapoi la Ministerul Transporturilor.
Două unități sanitare au trecut deja prin OUG nr. 103/2013 deoarece aveau în derulare proiecte cu finanțare nerambursabilă. Dispoziții privind preluarea patrimoniului și a personalului care încadrează în prezent preluarea de către Ministerului Transporturilor a patrimoniului și a personalului unităților sanitare,
se precizează în nota de fundamentare.
Astfel, spitalul CF Oradea, Timişoara, Constanţa, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Braşov, Galaţi, Ploieşti, Sibiu, Drobeta Turnu Severin trec din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea Ministerului Transporturilor.
Atribuţiile şi competenţele Ministerului Sănătăţii rezultând din calitatea de ordonator principal de credite al unităţilor sanitare se transferă Ministerului Transporturilor. Sumele alocate în bugetul de stat pe anul 2014 la cap. 66.01 pentru Ministerul Sănătăţii, aferente unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la art. 2, alin. (1), se transferă în bugetul Ministerului Transporturilor cu aceeaşi destinaţie, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
se arată în proiectul Ministerului Transporturilor.
Anul trecut în februarie a fost publicată, în Monitorul Oficial, ordonanța privind trecerea spitalelor CFR de la Transporturi în subordinea Ministerului Sănătății. După două luni, în aprilie 2013, ordonanța a intrat în vigoare. Dar lipseau metodologia și normele de aplicare, așa că spitalele nu puteau elibera rețete, pentru că nu era încheiat contractul cu Direcțiile de Sănătate Publică. Practic, spitalele erau blocate, iar zevi de pacienți au avut de suferit de pe urma încurcăturilor birocratice.
Ștefan Etveș