China folosește aplicația TikTok ca pe o armă psihologică în războiul cu Occidentul, nu doar ca pe un posibil instrument de spionaj, a declarat Fabrice Ebelpoin, profesor la Institutul de Studii Politice din Paris (Sciences Po), într-un interviu pentru TF1 Info.
Ebelpoin, specializat în rețele de socializare, s-a referit la tipurile de conținut promovate pe platformă, în majoritate centrate pe manifestări narcisiste, pornografie și distracții facile. În China, conținutul promovat de algoritmi este diferit.
Modul de reglementare a platformei TikTok a revenit în prim-plan recent, după ce Comisia Europeană și agențiile guvernamentale din SUA și Canada le-au interzis angajaților să folosească aplicația, pe fondul temerilor privind posibilul acces al Chinei la datele utilizatorilor.
Principalele declarații ale lui Fabrice Ebelpoin:
- Dacă vedeți TikTok în versiunea din China, nu este deloc același tip de conținut. Utilizatorii chinezi primesc zilnic multe clipuri despre națiune, unitatea națională, sacrificiul personal pus în slujba colectivității – valori care sunt specifice chinezilor. Este clar o aplicație care este utilizată pentru a agrega populația, și nu de a o arunca înspre tendințe egotice și narcisiste, care sunt specifice rețelelor de socializare occidentale.
- În SUA și în Europa, TikTok este folosită în sens invers: dedicată exclusiv distracției stupide, sau unor lucruri care provoacă multă confuzie, cum este filtrul lansat recent care transformă pe oricine într-un manechin, doar prin apăsarea unui buton. Aici suntem într-o zonă care poate semăna cu un război psihologic și cu distrugere a stării de spirit a generației tinere din Occident. Poate suna complotist, dar îndoiala este permisă. Sigur, găsim astfel de elemente și pe Instagram sau Snapchat. Dar nu mi s-ar părea deplasat ca o persoană, în China sau în altă parte, să fi reflectat deja la impactul acestui tip de tehnologie asupra tinerilor și la modul în care să tragă foloase.
- Distrugerea personalităților prin proiectarea de imagini în rețelele de socializare, mai ales în cazul adolescenților, are efecte devastatoare. La asta se adaugă fenomenul materialelor pornografice care circulă liber pe platformă. Ca părinte, ai de ce să te îngrijorezi, mai ales că se cunoaște vârsta unor utilizatori.
- Sunt două tipuri de amenințări pe care trebuie să le distingem: pe de o parte supravegherea în masă a cetățenilor și influența asupra opiniei publice și, pe de altă parte, riscul de spionaj în interiorul unor organizații de stat sau de alt tip. Primul tip de amenințare este cel concretizat în scandalul Cambridge Analytica: colectarea de date de la utilizatori în scopul influențării unor evenimente politice, cum a fost campania prezidențială a lui Donald Trump din 2016.
- Ne putem imagina că un tip de software precum Pegasus poate fi introdus în interiorul unei aplicații precum TikTok. Odată instalat, poate oferi acces la emailuri, discuții private și la toate informațiile din interiorul telefonului. Este clar că, dacă lucrezi la Comisia Europeană sau la Airbus, este o problemă enormă. În prezent, nu este nici o dovadă de spionaj, sunt doar supoziții, dar organizațiile guvernamentale preferă, în mod pragmatic, să prevină decât să constate.
- Temerea este că guvernul Chinei folosește TikTok pentru a manipula opinia publică. Găsim dovezi despre aceste tipuri de strategii de la începutul deceniului trecut. Principalii actori au fost SUA și Israel, apoi a intrat în joc Rusia, cu celebra fermă de trolli, care s-a implicat în alegerile prezidențiale americane din 2016. Prin intermediul TikTok, China culege date prin același sistem prin care culeg date și alte platforme, precum Facebook, Instagram sau Twitter, și, teoretic, în limita GDPR. Pornind de la urmele digitale pe care le lăsați pe aceste platforme, se poate genera o cantitate incredibilă de informații personale. Vorbim de opțiuni politice, orientări sexuale, religie sau stare a sănătății.
Platforma, deținută de compania chineză ByteDance, are peste 1 miliard de utilizatori activi în lume, dintre care 125 de milioane în UE. Potrivit unor studii recente, 32,5% dintre utilizatorii TikTok au între 10 și 19 ani.
Vlad Bârleanu