Doi din zece şoferi români (17,62%) recunosc că s-au urcat la volan după ce au băut alcool, în timp ce doar 16% dintre români consideră că şoferii băuţi reprezintă cel mai mare risc pentru siguranţa rutieră, arată rezultatele unui sondaj de opinie.
„Aproape 20% (17,62%) dintre respondenţii unui studiu referitor la atitudinea românilor faţă de consumul de alcool la volan admit că au condus autoturismul după ce au băut. În acelaşi timp, peste 60% dintre respondenţi au spus că printre cunoscuţii lor există persoane care s-au urcat la volan după ce au consumat băuturi alcoolice. Totodată, doar 16% dintre respondenţi au apreciat că şoferii care se urcă băuţi la volan reprezintă cel mai mare pericol la adresa siguranţei în traficul din România, iar mai mult de o treime au spus că pedepsele mai aspre pentru şoferii care comit infracţiuni ar duce la îmbunătăţirea siguranţei rutiere”, au transmis, luni, „Spirits România” şi „Consumă responsabil”.
Şoferii care au admis că au urcat băuţi la volan, au vorbit şi despre motivele care i-au determinat să facă acest lucru. Peste 60% dintre ei au explicat că „nu erau beţi”, ci doar consumaseră puţin alcool, în timp ce o treime (33,77%) au explicat că aveau de parcurs un drum scurt şi care le era familiar. Pentru 5% dintre respondenţi presiunea anturajului a stat la baza acestei decizii, arată realizatorii sondajului.
Atunci când în calitate de pasager au întâlnit un şofer aflat sub influenţa alcoolului, peste 81% dintre respondenţi spun că au ales să coboare din maşină, în timp ce aproximativ 10% spun că au ignorat acest aspect, iar 8% au ales să sesizeze poliţia. Pe de altă parte, dintre cei care au admis că au în cercul lor cel puţin o persoană care a condus autoturismul sub influenţa alcoolului, puţin peste jumătate (56%) au spus că au atenţionat persoana respectivă asupra posibilelor consecinţe ale gestului lor în timp ce 30% au spus că au intervenit pentru a împiedica respectiva persoană să plece la drum. Pe de altă parte, 13% spun că au ales să nu intervină în niciun fel.
Cercetarea a inclus întrebări referitoare la legislaţia rutieră.
În acest sens, 42,33% dintre respondenţi au arătat că legislaţia existentă este suficient de dură, dar nu este aplicată corespunzător, în timp ce 41,96% spun că actuala legislaţie nu este suficient de restrictivă încât să prevină evenimentele rutiere.
Cei chestionaţi au vorbit şi despre pericolele la adresa siguranţei rutiere din România, doar 23,89% au indicând lipsa unei legislaţii suficient de dure încât să descurajeze comportamentele necorespunzătoare.
„Cei mai mulţi (33,51%) au spus că principalul pericol îl reprezintă lipsa de respect a şoferilor faţă de reguli în timp ce doar 15,89% au spus că principalul pericol este reprezentat de şoferii care se urcă băuţi la volan. Procente aproximativ egale de respondenţi au identificat drept principal pericol atitudinea prea permisivă a poliţiei (13,81%) sau lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate (12,9%). Aproximativ două treimi dintre respondenţi (63,58%) spun că au auzit despre legea Anastasia şi un procent similar (63,4%) spun că aceasta va avea un impact pozitiv asupra reducerii accidentelor rutiere doar dacă va fi aplicată riguros. De altfel, studiul a mai arătat că aplicarea de sancţiuni mai dure este considerată de peste o treime (38,7%) dintre respondenţi drept metoda cea mai bună de îmbunătăţire a siguranţei rutiere în timp ce peste 25% au spus că aplicarea strictă a legislaţiei existente poate duce la o creştere a siguranţei”, mai arată rezultatele sondajului.
Adina Bucur