4.8 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 18:10
No menu items!

Solicitările UNJR către ministrul justiției

spot_img

Uniunea Națională a Judecătorilor din România (UNJR) i-a cerut, marți, ministrului justitiei Tudorel Toader, să retragă din proiectul de modificare a legilor justiției orice referiri la Inspecția Judiciară, “pentru ca acestea să facă obiectul unui proiect de lege distinct”.

“Propunerea actuală, cu mutarea Inspecţiei Judiciare la Ministerul Justiţiei, este inacceptabilă. Inspecţia Judiciară comportă probleme complexe, care necesită o abordare separată şi profundă. Va trebui făcut în acest sens un studiu comparat cu alte sisteme de drept pentru a găsi cea mai bună soluţie pentru Inspecţia Judiciară, o soluţie care să îi întărească independenţa şi să îi asigure o funcţionare eficientă”, se arată în scrisoarea UNJR.

UNJR a mai solicitat, de asemenea, ministrului să revină asupra vârstei şi experienţei minime de a intra la INM. În proiectul său, ministrul justiţiei a condiţionat intrarea la INM cu vârstă de 30 de ani şi o vechime de 5 ani în domeniul juridic.

“Datele statistice arată că impunerea unei experienţe minime, cumulate cu vârstă minimă, vor avea că efect direct imposibilitatea ocupării posturilor vacanţe din sistem. Acest efect se va răsfrânge negativ asupra judecătorilor de la judecătorii care sunt deja supra-aglomerați, după cum am atras atenţia în mod constant. Soluţia propusă atât de asociaţii, cât şi de CSM, de prelungire a perioadei de pregătire, răspunde mult mai bine necesităţii de a avea judecători definitivi cu o suficientă experienţă profesională, care să dubleze pregătirea teoretică, fără a implică şi riscurile propunerii actuale”, a arătat UNJR.

Cu privire la formă dată răspunderii materiale în proiect, UNJR îşi menţine poziţia că această “încalcă dispoziţiile art. 52 alin. 3 din Constituţie referitoare la condiţia exercitării funcţiei cu rea credinţă şi gravă neglijenţă. De asemenea, formularea propusă este atât de laxă încât nu circumscrie în nici un mod limitele răspunderii, lăsând loc arbitrariului.”

UNJR a mai solicitat acordarea unei perioade tranzitorii “până când prevederile referitoare la schimbarea regulilor referitoare la promovare vor intră în vigoare, pentru a evita blocarea accesului la nivelurile superioare şi a asigura fluiditatea acestora în anii imediat următori intrării în vigoare a legii”.

UNJR a mai solicitat ministrului să menţină “toate amendamentele care separă carieră procurorilor de cea a judecătorilor, precum şi separarea atribuţiile celor două secţii din CSM în privinţa carierei”, precum şi “toate recomandările făcute de Comisia 1 a CSM care duc la întărirea statutului şi independenţei judecătorilor”.

“Întregul proiect de modificare a legilor justiţiei trebuie să aibă că scop întărirea independenţei justiţiei, adică a statutului şi independenţei judecătorilor, ca şi condiţie intrinsecă a dreptului cetăţenilor la un proces echitabil”, au mai arătat reprezentanții UNJR.

“Propunerile pe care le-am făcut conduc la întărirea statutului şi independenţei judecătorilor şi ne aşteptăm să ţineţi cont de ele”, se concluzionează în scrisoarea UNJR.

Scrisoare integrală trimisă de UNJR ministrului justiției Tudorel Toader:

3 octombrie 2017

Ministrului Justitiei
Domnul Tudorel Toader

Stimate domnule ministru,

Am luat nota de intentia pe care v-ati exprimat-o de a lua in considerare propunerile venite din interiorul sistemului de justitie, motiv pentru care va trimitem propunerile pe care le-am inaintat si Consiliului Superior al Magistraturii, pe marginea proiectului privind legile justitiei.

Raportat la situatia actuala, va solicitam urmatoarele:

1. Sa scoateti din actualul proiect de lege orice propuneri referitoare la Inspectia Judiciara pentru ca acestea sa faca obiectul unui proiect de lege distinct. Propunerea actuala, cu mutarea Inspectiei Judiciare la Ministerul Justitiei, este inacceptabila. Inspectia Judiciara comporta probleme complexe, care necesita o abordare separata si profunda. Va trebui facut in acest sens un studiu comparat cu alte sisteme de drept pentru a gasi cea mai buna solutie pentru Inspectia Judiciara, o solutie care sa ii intareasca independenta si sa ii asigure o functionare eficienta.

2. Sa reveniti asupra conditiei de varsta si experienta minima pentru a intra la INM. Asa cum am aratat si in amendamentele noastre, datele statistice arata ca impunerea unei experiente minime, cumulate cu varsta minima, vor avea ca efect direct imposibilitatea ocuparii posturilor vacante din sistem. Acest efect se va rasfrange negativ asupra judecatorilor de la judecatorii care sunt deja supra-aglomerati, dupa cum am atras atentia in mod constant. Solutia propusa atat de asociatii, cat si de CSM, de prelungire a perioadei de pregatire, raspunde mult mai bine necesitatii de a avea judecatori definitivi cu o suficienta experienta profesionala, care sa dubleze pregatirea teoretica, fara a implica si riscurile propunerii actuale.

3. Sa reveniti asupra propunerilor referitoare la raspunderea materiala, in conditiile in care acestea incalca dispozitiile art. 52 alin. 3 din Constitutie referitoare la conditia exercitarii functiei cu rea credinta si grava neglijenta. De asemenea, formularea propusa este atat de laxa incat nu circumscrie in nici un mod limitele raspunderii, lasand loc arbitrariului.

4. Sa acordati o perioada tranzitorie pana cand prevederile referitoare la schimbarea regulilor referitoare la promovare vor intra in vigoare, pentru a evita blocarea accesului la nivelurile superioare si a asigura fluiditatea acestora in anii imediat urmatori intrarii in vigoare a legii.

5. Sa mentineti toate amendamentele care separa cariera procurorilor de cea a judecatorilor, precum si separarea atributiile celor doua sectii din CSM in privinta carierei.

6. Sa mentineti toate recomandarile facute de Comisia 1 a CSM care duc la intarirea statutului si independentei judecatorilor.

Intregul proiect de modificare a legilor justitiei trebuie sa aiba ca scop intarirea independentei justitiei, adica a statutului si independentei judecatorilor, ca si conditie intrinseca a dreptului cetatenilor la un proces echitabil.

Propunerile pe care le-am facut conduc la intarirea statutului si independentei judecatorilor si ne asteptam sa tineti cont de ele.

Cu stima,
Judecator Dana Girbovan
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania