Scandal uriaș după ce șefa DSP Botoșani a explicat presei că o probă necroptică prelevată de la un suspect de COVID-19 care murise la Dorohoi nu a mai ajuns la timp pentru a fi testată la Institutul Cantacuzino din Capitală. Oficialul era deranjat că proba s-a rătăcit pe drum și a fost compromisă din cauza întârzierii de peste două săptămâni cu care a ajuns în laborator. Compania de transport a fost șocată să afle ce trasporta, chiar de la șeful DSP Botoșani, conform Agerpres.
„Suntem surprinşi şi indignaţi de acţiunea neglijentă a DSP Botoşani, care, încălcând prevederile legale în vigoare, a transmis probe biologice prin intermediul companiei noastre, fapt care poate pune în pericol siguranţa angajaţilor şi clienţilor noştri. Conform normelor legale, Urgent Cargus nu asigură transportul probelor biologice, iar acest fapt este comunicat către toţi clienţii noştri, lista bunurilor interzise sau restricţionate la transport fiind publicată pe site-ul nostru. Responsabilitatea privind conţinutul coletului este integral a expeditorului, inclusiv responsabilitatea de a nu transmite bunuri care se află pe lista celor interzise la transport”, se precizează într-un comunicat al Urgent Cargus.
Directorul DSP, medicul Monica Adăscăliţei, a declarat joi că autorităţile sanitare din Botoşani ar fi transmis, pe 10 iunie, către Institutul „Cantacuzino” din Bucureşti proba necroptică prelevată de la un pacient din Dorohoi care a decedat şi care trebuia supusă testării COVID-19.
Prin intermediul firmei de curierat, proba ar fi trebuit să ajungă la laborator pe 11 iunie, însă coletul nu a fost expediat. Oficialul DSP Botoşani susţine că livrarea coletului s-a făcut în baza unui contract cu prestatorul de serviciu şi că nu ar fi fost primul pachet de acest gen trimis la Bucureşti. În plus, Monica Adăscăliţei susţine că modalitatea de lucru este foarte uzuală, ea fiind aplicată şi de alte direcţii de sănătate publică din ţară.
„Noi am primit proba de la Dorohoi şi, după ce am făcut ancheta internă, prin laboratorul DSP şi medicul epidemiolog, s-a trimis la Cantacuzino în măsurile cele mai sigure posibile. Era temperatura optimă, era sigilată, decontaminată şi nu avea ce să păţească nimeni nimic. Greşeala a fost a celor de la Cargus, pentru că acest colet nu a ajuns la destinatar, la Institutul Cantacuzino. Trebuia să ajungă pe 11 iunie. Nu ne-a anunţat nimeni că acest colet nu a ajuns şi abia marţi s-au uitat pe acel AWB şi scria că coletul se află în depozitul de la Bucureşti”, a afirmat Adăscăliţei.
Şefa DSP Botoşani susţine că pachetul a ajuns la „Cantacuzino” abia miercuri, după ce i-a contactat personal pe reprezentanţii firmei de curierat. Ea afirmă că „proba este viciată”, iar din acest motiv ia în calcul depunerea unei plângeri faţă de firma respectivă.
Urgent Cargus mai precizează: „Expedierea care face subiectul declaraţiilor recente ale reprezentanţilor DSP Botoşani a fost preluată în conformitate cu prevederile ANCOM care specifică faptul că reprezentanţii noştri nu au voie să verifice conţinutul expedierilor preluate, noi având doar obligaţia de transportatori de la expeditor până la destinatar”.
„Direcţiile de sănătate publică judeţene reprezintă autoritatea de sănătate publică la nivel local şi realizează politicile şi programele naţionale de sănătate. Ne surprinde faptul că exact instituţiile care au menirea de a proteja sănătatea noastră, a tuturor, pun în pericol aproape 5.000 de angajaţi şi subcontractori ai Urgent Cargus, dar şi toţi clienţii companiei noastre, prin neglijenţa cu care transportă probe biologice. Mai mult, este ameninţată activitatea unui sector critic pentru public, într-un moment în care distanţarea socială este principala măsură de protecţie recomandată de autorităţile centrale”, subliniază Urgent Cargus.