Bosch a început la Cluj activitățile de cercetare şi dezvoltare legate de sistemele de asistenţă pentru conducătorii auto (DAS – Driver Assistance Systems), potrivit unui comunicat al companiei germane.
Centrul de cercetare Bosch de la Cluj va contribui, din 2014, la inovaţiile din domeniul procesării video şi al sistemelor de asistenţă pentru conducătorii auto.
Astfel, alături de alte domenii de cercetare și dezvoltare, inginerii români se vor axa pe dezvoltarea unor algoritmi de procesare a imaginilor şi de viziune artificială, folosind cele mai noi tehnologii bazate pe imagini stereo.
”Toate aceste proiecte se desfășoară în strânsă colaborare cu echipele de cercetători Bosch din Germania care au dezvoltat camera stereo. Concernul german va continua procesul de angajare pentru divizia de cercetare şi în anul 2014, căutând ingineri şi absolvenți români talentați, care au cunoștințe avansate de algoritmică şi de procesare a imaginilor”, se arată în comunicatul citat.
”Tehnologia stereo deschide perspective noi pentru sistemele de siguranţă pe bază de video”, a declarat Gerhard Steiger, președintele departamentului Chassis Systems Control al companiei Bosch.
Datorită vizualizării stereo, se poate măsura distanța până la obiecte exclusiv pe baza semnalului video. Folosind aceste măsurători, Bosch dezvoltă funcționalități care fie preiau controlul mașinii pentru scurt timp – de exemplu frânarea sau ocolirea automată a obstacolelor care apar brusc, fie ghidează autovehiculul printr-un pasaj îngust de drum aflat în construcție.
Noua cameră stereo Bosch, la care lucrează şi cercetătorii din Cluj, furnizează informații care cresc siguranţa în trafic prin eliminarea sau minimizarea efectelor coliziunilor dintre vehicule, cu pietoni sau cu bicicliști, la viteze de până la 80 de kilometri pe oră. Astfel, camera stereo Bosch devine o bază pentru creşterea siguranței în traficul urban. Cu o cameră mono, se pot detecta obiectele, dar nu se poate estima cu precizie distanța până la acestea.
Cu o cameră stereo se poate implementa funcționalitatea de frânare automată de urgență, deoarece din imaginile stereo se poate detecta distanța până la un obstacol și se poate estima traiectoria acestuia.
În cazul în care un accident nu poate fi evitat, viteza de impact și, prin urmare, gradul de severitate al accidentului sunt diminuate semnificativ. Mai mult, celelalte sisteme electronice din mașină sunt notificate, și astfel airbag-ul și dispozitivele de pretensionare din centurile de siguranță se declanşează într-un mod optim.
Camera video stereo poate oferi și funcționalitățile pe care le oferă o cameră mono, de exemplu: detectează indicatoare de circulație, ajută conducătorul la încadrarea pe banda de circulație și ajustează faza lungă în funcție de vehiculele aflate în față și de traficul din sens opus.
Camera vizualizează un unghi de 25 de grade pe verticală și de 45 de grade pe orizontală și oferă o adâncime de măsurare de până la 50 de metri.
Presiunile pentru adoptarea DAS apar datorită standardelor de siguranţă tot mai ridicate solicitate de Comisia Europeană şi de organizația de protecție a consumatorilor EuroNCAP (European New Car Assessment Programme).
Se estimează că pentru a obține calificarea cea mai bună, cea de 5 stele, până în 2014, noile modele de autovehicule va trebui să fie echipate în mare măsură cu sistemele de asistență a conducătorilor auto, cu accent pe sistemele de frânare automată de urgență (AEB – Automatic Emergency Breaking).
Vlad Bârleanu