-1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 5:16
No menu items!

Singura companie aeriană de linie, cu capital privat, din România, a intrat în insolvență

spot_img

carpatair

Compania aeriană Carpatair, singura companie de linie, cu capital privat, din România, a obținut pe 23 ianuarie de la Tribunalul Timiș intrarea în insolvență, intenția operatorului fiind reorganizarea judiciară. Cauzele acestei decizii sunt legate, în principal, de existenţa unor litigii împotriva Aeroportului Timişoara, având ca obiect activităti anticoncurenţiale .

Aceste litigii sunt investigate, în prezent, de Comisia Europeană, dar şi de instanţele şi de autoritătile naţionale, daunele estimate depâşind 30 milioane de euro. În timpul procesului de reorganizare, compania va continua o activitate comercială normală, iar conducerea companiei va fi asigurată de actuala echipă de management, condusă de Nicolae Petrov, sub supravegherea administratorului judiciar desemnat.

În 2012, Carpatair a avut afaceri de 245 de milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 de milioane de lei (8,1 milioane de euro), la 412 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Faţă de anul 2011, afacerile s-au redus cu 17%, iar pierderile au crescut de patru ori.

Compania nu a mai raportat profit din 2007, când a obţinut un profit net de 1,4 milioane de lei (318.000 euro), arată datele de la Ministerul de Finanţe. Datele financiare ale companiei pe anul trecut nu au fost făcute publice.

Carpatair a fost creată în 1999 şi a operat primul zbor pe 26 martie 1999, pe ruta Cluj-Napoca – Veneţia. Din 2000, hub-ul a fost mutat la Timişoara. În perioada de glorie, atunci când lipsea orice concurență pentru operator, compania a operat prin hub-ul de pe Aeroportul “Traian Vuia” peste 350 de zboruri săptămânale spre 28 de destinaţii, din şase ţări din Europa de Est şi de Vest.

Odată cu apariția competitorilor, precum Wizz Air, Carpatair a început să piardă teren și a acuzat conducerea aeroportului din Timişoara de furnizarea de ajutor de stat companiilor concurente şi practicarea de tarife discriminatorii.

Acuzaţiile s-au transformat într-o serie de procese, în care a fost implicat atât Aeroportul Internaţional Timişoara, cât şi operatorul low-cost Wizz Air. Pe 14 noiembrie 2012, o sentinţă irevocabilă i-a dat câştig de cauză operatorului Carpatair în bătălia cu aeroportul din Timişoara. Cu toate acestea, în 2013 s-au înregistrat mai multe incidente în care au fost implicate aeronavele KPR, cel mai important fiind cel de la Roma. Atunci, o aeronavă ATR 72 KRP a ieşit de pe pista aeroportului Fiumiciuno.

Anul trecut, în luna mai, Carpatair a renunțat la majoritatea aeronavelor, dar și-a redus și numărul de zboruri, toate în încercarea de a-și eficientiza activitatea.

Cosmina Croitoru