După ce Guvernul Ponta nu a alocat niciun leu pentru subvenția acordată companiei CFR Călători, la presiunea FMI, Ministerul Transporturilor anunță scumpirea biletelor CFR cu aproximativ 10%.
Ministerul Transporturilor recunoaște, în referatul pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători, că, prin scumpirea biletelor, nu cresc încasările. Potrivit referatului de aprobare, parafat de directorul Direcției Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, ultima majorare de tarife din august 2011, cu aproximativ 18%, s-a reflectat în încasările anului 2012 cu un procent de numai 6%.
CFR Călători a încasat din vânzarea biletelor, în 2012, aproximativ 450 milioane de lei. „Compania CFR Călători a renunțat la toate trenurile Intercity pentru că nu există subvenție. Un Intercity ar fi trebuit să meargă cu o viteză medie de 60 km/h. Ministerul Finanțelor acordă subvenție numai pentru trenurile InteRegio și Regio. Acestea circulă cu viteze cuprinse între 35 și 50 km/h. Se scumpesc biletele de tren, dar nu cresc veniturile. Anul trecut, după scumpirea biletelor din august 2011 cu 18%, veniturile au crescut cu aproximativ 5%. O dată cu scoaterea trenurilor Intercity din circulație, a scăzut plaja de prețuri. Creșterea de 10% a prețurilor biletelor CFR înseamnă venituri de încă 15 milioane de lei, adică 2% din pierderile de peste 1 miliard de lei”, ne-au declarat surse din cadrul CFR. Potrivit acestora, Ministerul Finanțelor ar fi trebuit să aloce subvenții de cel puțin 400 milioane de lei. „Dacă CFR Călători și operatorii privați ar declara venituri mari, ar scădea subvenția. Statul este forțat să pompeze sute de milioane de lei, compensație pentru CFR Călători. Compania feroviară este pe linia de plutire, iar dacă nu se alocă încă cel puțin 400 milioane de lei subvenție, CFR Călători intră în faliment”, ne-au explicat sursele citate.
La începutul anului, compania CFR Călători a raportat Ministerului Transporturilor o pierdere, în 2012, de aproximativ 1 miliard de lei.
Alexandru Maghiar