NATO face planuri pentru coordonarea transportului unui număr mare de soldaţi răniţi departe de linia frontului în cazul unui război cu Rusia. Planurile includ trenuri spitalicești deoarece evacuarea victimelor cu ajutorul avioanelor s-ar putea să nu fie fezabilă, spune un general de top citat de Reuters.
Situaţia ar fi diferită de experiența aliaților în Afganistan și Irak, a declarat într-un interviu pentru Reuters generalul-locotenent Alexander Sollfrank, șeful comandamentului logistic al NATO.
Într-un eventual conflict cu Rusia, armatele occidentale se vor confrunta cel mai probabil cu o zonă de război mult mai mare, cu un număr mai mare de soldaţi răniţi și cu o absenţă temporară a superiorităţii aeriene în apropierea frontului.
„Va fi o provocare asigurarea rapidă de îngrijire medicală de înaltă calitate pentru, în cel mai rău caz, un număr mare de răniți”, a spus generalul german, fără a preciza la câţi soldaţi răniţi s-ar aștepta NATO.
Planificarea evacuărilor medicale face parte dintr-o acțiune mai amplă a NATO, determinată de invadarea Ucrainei de către Rusia în 2022, prin care alianţa urmăreşte să-și revizuiască și să-și amplifice capacitatea de a descuraja și de a se apăra împotriva atacurilor ruseşti.
Armata germană se așteaptă ca Rusia să atace o țară NATO din 2029, mai ales că președintele rus Vladimir Putin consideră Occidentul drept agresor pentru că înarmează Ucraina. Războiul din Ucraina a provocat cea mai puternică confruntare între Rusia și Occident de la criza rachetelor din Cuba din 1962.
Alexander Sollfrank conduce Comandamentul Comun de Sprijin și Activare (JSEC) al NATO, însărcinat cu coordonarea mișcării rapide a trupelor și tancurilor în întreaga Europă, precum și cu pregătirile logistice, cum ar fi depozitarea munițiilor pe flancul estic al NATO.
Recent, JSEC, care are sediul în orașul Ulm din sudul Germaniei, a organizat un exercițiu de coordonare a fluxurilor de pacienți. În cazul în care apare un conflict cu Rusia, militarii răniţi nu doar că vor trebui transportaţi pe o distanță mai mare decât în alte războaie din ultimii ani, a spus Sollfrank.
Dar apărarea antiaeriană și avioanele rusești ar amenința zborurile de evacuare medicală într-un mod în care insurgenții din Afganistan sau Irak nu au putut să o facă. Acest lucru ar crea nevoia de trenuri spitalicești care să poată transporta în același timp mai multe victime decât avioanele.
„Schengen medical militar”
„În primul rând va trebui atinsă superioritatea aeriană. Va fi nevoie de timp pentru a reuși acest lucru pe toată lungimea și adâncimea liniei frontului”, a spus Sollfrank, adăugând că, din motive de planificare, „trebuie luate în considerare toate opțiunile de a duce un număr mare de răniți la instalațiile medicale, care includ trenuri, şi eventual chiar autobuze”.
Reglementările medicale care diferă de la ţară la ţară reprezintă un alt obstacol de depășit, a spus Sollfrank. Un „Schengen medical militar”, asemănător cu zona politică Schengen care permite libera circulație în cea mai mare parte a Uniunii Europene, ar putea fi o soluție.
Ar presupune o zonă de liberă trecere pentru medicamente sensibile precum narcoticele sau analgezicele puternice, care ar fi necesare pentru tratarea militarilor răniţi, dar al căror transport transfrontalier este reglementat.
Adina Bucur