-0.1 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 1:18
No menu items!

SCANDALOS. Ancheta internă în scandalul plăcuțelor cu mesaj obscen, blocată de șeful Poliției Rutiere. Cum fuge de răspundere chestorul Florentin Brăcea

spot_img
  • Raluca Dan

Și-a mințit șefii și opinia publică și a dat undă verde deschiderii unui dosar penal, invocând prevederi legale care nu mai sunt în vigoare de aproape doi ani și aruncând poliția într-un scandal uriaș, care l-a transformat în victimă pe Răzvan Ștefănescu, șoferul care a circulat prin toată țara cu deja celebrele plăcuțe de înmatriculare cu mesajul obscen “M..E PSD”. Acum, chestorul Florentin Brăcea, șeful Direcției Poliției Rutiere (DPR) se folosește de un tertip ieftin pentru a bloca și ancheta internă care-l vizează, în încercarea de a fugi de răspundere.

Sursa Zilei a cerut Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) detalii despre stadiul controlului dispus la Direcția Poliției Rutiere cu mai bine de o lună în urmă, mai exact pe 3 august. Răspunsul a venit sec: “Cercetarea este încă în curs. Raportul de control nu a fost încă finalizat.”

Reprezentanții IGPR nu au precizat însă și motivele pentru care o anchetă relativ simplă trenează de aproape o lună și jumătate.

Au clarificat, însă, situația chiar surse din Poliția Rutieră: șeful DPR, chestorul Florentin Brăcea, a refuzat să semneze documentele prin care era notificat despre control și a intrat brusc în concediu medical. Mai mult, adjunctul lui Brăcea, Marian Badea – cel care a susținut informațiile false propagate de șeful său în conferința de presa susținută pe 30 iulie – a fost transferat, la cerere, pe o funcție inferioară, la Serviciul Rutier Argeș.

Detaliile neștiute ale unui scandal generat de incompetență

Pentru a clarifica cum a fost amplificat, de fapt, scandalul plăcuțelor de înmatriculare cu mesaj obscen de incompetența de la vârful Poliției Rutiere, iată o scurtă cronologie a evenimentelor din iulie. Surse din poliție au dezvăluit pentru Sursa Zilei ce s-a întâmplat în interiorul instituției, de la momentul la care Răzvan Ștefănescu a intrat în țară la volanul mașinii cu numerele de înmatriculare eliberate de autoritățile suedeze.

  • 17 iulie 2018. Răzvan Ștefănescu a intrat în România prin Vama Nădlac, la volanul unui Audi, cu plăcuțe de înmatriculare “M..E PSD”. Timp de 10 zile, a fost oprit în trafic de polițiști de la Rutieră, de patru ori, în județele Olt, Hunedoara și Dolj. “De fiecare dată, s-a fotografiat cu mașina și a postat pe Facebook imagini din locuri parcă special alese. Să nu uităm că a mers în fața Primăriei Craiova și a plătit taxa de parcare prin SMS, trimițând numărul mașinii – totul doar pentru a atrage atenția asupra sa și asupra modului în care scapă de orice sancțiune”.

Aceleași surse au precizat pentru Sursa Zilei că Ștefănescu putea fi sancționat, pentru că i s-a cerut să schimbe plăcuțele de înmatriculare. S-a conformat, însă, doar pentru moment.

“Unul dintre echipajele de poliție care l-a oprit în trafic l-a avertizat că nu are dreptul să circule în România cu astfel de numere, pentru că transmite un mesaj obscen și că trebuie să le schimbe. Răzvan Ștefănescu s-a conformat atunci, pe loc, și a schimbat plăcuțele. Le-a montat, însă, din nou și a mințit apoi susținând că nu a fost avertizat de polițiști”, au explicat sursele citate.

  • 18 iulie – 28 iulie 2018. La nivelul IGPR au loc mai multe discuții pe tema plăcuțelor de înmatriculare cu mesaj obscen și a măsurilor ce ar trebui luate în astfel de cazuri. Chestorul Florentin Brăcea îl dezinformează inclusiv pe șeful Poliției Române, chestorul Ioan Buda, și susține continuu că pe numele lui Răzvan Ștefănescu poate fi întocmit un dosar penal, pentru că plăcuțele contravin prevederilor Convenției de la Viena. “Nu e treaba șefului Poliției să le știe pe toate. De aceea, a apelat la specialiști. Cine ar fi putut să cunoască mai bine legea decât șeful Poliției Rutiere, cu atât mai mult cu cât Florentin Brăcea a reprezentat România la Geneva, atunci când a fost amendată Convenția. Dacă nu a mințit și nu a dezinformat intenționat, atunci e vorba de incompetență crasă. În plus, Poliția Rutieră operează doar cu câteva legi: OUG 95/2002 (Codul Rutier), Codul penal, Codul de procedură penală și câteva convenții internaționale”, au mai explicat sursele citate.

Între timp, Poliția corespondează și cu autoritățile suedeze, pentru a lămuri situația eliberării acelor plăcuțe.

  • 25 iulie 2018. Agentia suedeză a Transporturilor a luat decizia de anulare a numerelor de înmatriculare, emise pentru Răzvan Ștefănescu (care le obținuse după ce declarase pe propria răspundere că aceastea nu reprezintă vreun mesaj obscen sau ofensator – n.r.), la solicitarea autorităților române. Numărul de înmatriculare urma să-și înceteze valabilitatea pe 1 august.
  • 28 iulie 2018. Direcția Poliției Rutiere transmite o informare Brigăzii de Poliție Rutieră (BPR), potrivit căreia, Ștefănescu poate fi sancționat cu dosar penal.
  • 30 iulie 2018. În baza informării primite de la superiori, polițiști de la BPR îl opresc în trafic pe Ștefănescu, pentru verificări. “Atenție, însă. Polițiștii de la BPR nu au deschis dosarul penal de capul lor, doar în baza acelei informări. Aici a intervenit și procurorul de caz, care a inițiat urmărirea penală și a supravegheat ancheta”, au precizat aceleași surse.
  • 30 iulie 2018. La presiunea publică, Poliția organizează o conferință de presă. Chestorul Florentin Brăcea era în concendiu de odihnă, iar prim-adjunctul său – comisarul – șef George Grigore era “la tratament, pentru că are o serie de probleme de sănătate, care l-au și determinat să se gândească la pensionare, în ultima perioadă”, după cum au precizat colegii săi.

De aceea, conferința este susținută de singurul director adjunct disponibil, comisarul șef Marian Badea. Acesta află, în timpul conferinței, de la jurnaliști, că prevederile din Convenția de la Viena pe care le invocă (numere de înmatriculare trebuie să fie formate fie din cifre, fie din cifre și litere – n.r.) nu mai sunt în vigoare din 19 septembrie 2016, după ce Convenția a fost amendată și modificată, în sensul în care plăcuțele de înmatriculare pot fi formate doar din litere.

  • 31 iulie 2018. După ce a înțeles că a fost dezinformat și a studiat personal legislația în vigoare, șeful Poliției Române, chestorul Ioan Buda, explică situația și își asumă public, implicit, eroarea gravă a subordonaților săi.
  • 1 august 2018. Răzvan Ștefănescu este audiat ca martor în dosarul penal.
  • 3 august 2018. IGPR anunță într-un comunicat de presă că Poliția Rutieră va propune Parchetului clasarea dosarului. În același comunicat se preciza și că șeful Poliției Române a dispus verificări referitor la modul eronat” în care Direcția Poliției Rutiere a argumentat din punct de vedere juridic aplicarea, în acest caz, a Convenţiei de la Viena, din anul 1968. “La finalul acestor vor fi luate măsurile legale care se impun şi vor fi aduse, de îndată, la cunoştinţa opiniei publice.”, se preciza în comunicatul IGPR.
  • 20 -25 august 2018. Revenit la birou din concendiul de odihnă, chestorul Florentin Brăcea refuză să semneze documentele prin care era informat despre controlul care îl viza și intră brusc în concediu medical. Surprinzător, deși se află de două săptămâni în concediu medical, șeful Poliției Rutiere nu pare să aibă probleme prea mari de sănătate, atâta vreme cât marți, 11 septembrie, se plimba surâzător pe holurile IGPR. Între timp, și adjunctul său Marian Badea s-a retras de la conducerea Poliției Rutiere la Serviciul Rutier Argeș, de unde fusese promovat.

Doctorul Brăcea, susținut în carieră de șeful SPP

În vârstă de 43 de ani, chestorul Florentin Brăcea este originar din Câmpulung Muscel, județul Argeș, oraș în care a absolvit liceul și șeful SPP, Lucian Pahonțu. De altfel, surse din poliție, pun ascensiunea rapidă a carieră a lui Brăcea (absolvent al Academiei de Poliție “Alexandru Ioan Cuza”, promoția 1999), pe seama apropierii de Pahonțu și a susținerii de care s-a bucurat din partea acestuia, prin prisma influenței pe care șeful SPP a avut-o ani buni la vârful Ministerului de Interne.

De altfel, după doar 7 ani de la absolvirea Academiei – perioadă în care, timp de nouă luni, a activat în echipajul antemergător care deschidea coloana oficială a președintelui Traian Băsescu – Florentin Brăcea a fost numit șeful Biroului Contravenții din cadrul Brigăzii de Poliție Rutieră (BPR) a Capitalei, pentru ca în 2010 să fie avansat în funcția de adjunct al șefului BPR. În mai 2014, a fost numit, la șefia Direcției Poliției Rutiere, prin ordinul lui Petre Tobă (șef al IGPR la acea dată), înlocuindu-l astfel pe Lucian Diniță, târât într-un dosar instrumentat abuziv de DNA și soluționat cu achitare.

Tot, în 2014, în septembrie, Florentin Brăcea a devenit și doctor. Potrivit site-ului Academiei de Poliție, acesta a susținut teza de doctorat intitulată

“Siguranța rutieră – componentă esențială a  securității cetățeanul european”, avându-l ca conducător de doctorat pe prof. univ. dr. Victor Aelenei.

Cu toate acestea, doctorul Brăcea s-a făcut remarcat abia pe 5 aprilie anul acesta, când a anunțat că preia personal conducerea anchetei în cazul unui accident rutier produs în județul Neamț și soldat cu 9 morți. Șeful Poliției Rutiere nu s-a evidențiat prin măsuri care să ducă la scăderea numărului de victime în accidente rutiere (România fiind în continuare pe primul loc în Europa la numărul de morți în accidente), ci într-o conferință de presă, în care reușește cu greu să articuleze câteva propoziții, în încercarea de a explica modul în care a avut loc tragedia din Neamț.

Iată câteva dintre declarații:

Deci cauza probabilă pierderea controlului direcției de mers, cauzată ca o cauză secundară…

Intrând în balans, ulterior ricoșând s-a desprins ideea că roată s-ar fi desprins de la…

Se fac verificările necesare a se stabili toate elementele…

Vom verifica aspectele privind locurile din mașină care în cartea de identitate sunt 6 și în realitate au fost 10 persoane”.