Vodca de producție internă a crescut în popularitate în Rusia, deoarece localnicii se orientează din ce în ce mai mult către opțiunile de băuturi spirtoase mai accesibile, în locul alternativelor mai scumpe din import, potrivit unei analize a publicației IntelliNews.
Ca urmare a creșterii lor rapide, două mărci rusești de vodcă, Belaya Berezka și Tsarskaya, au ocupat primul și al doilea loc în clasamentul global al mărcilor cu cea mai rapidă creștere din 2023.
Clasamentul ”The Millionaire’s Club” este realizat de revista britanică Drinks International’s. Ierarhia evidențiază mărcile de băuturi spirtoase care vând fiecare peste 9 milioane de litri anual. Ediția din 2024 cuprinde 155 de mărci, inclusiv vodcă, gin, brandy, whisky, tequila și rom. 38 dintre acestea sunt mărci de vodcă.
Creșterea popularității Belaya Berezka și Tsarskaya vine ca urmare a retragerii din Rusia a unor mărci occidentale populare ca răspuns la invazia asupra Ucrainei. În timp ce consumul real de vodcă a crescut doar marginal, golul uriaș de pe piață lăsat de conglomerate internaționale de băuturi precum Diageo și Pernod Ricard a fost umplut de alternative locale.
Belaya Berezka și-a majorat vânzările pe piața mondială cu 54% în ultimul an, ajungând la aproximativ 17,6 milioane de litri.
Potrivit Nataliei Nevotorova, director pentru marca Belaya Berezka în compania producătoare Alcohol Siberian Group (ASG), expansiunea mărcii în Asia Centrală și de Sud-Est, precum și în Orientul Mijlociu, a fost un factor cheie al acestei creșteri. Cu toate acestea, în ciuda acestui succes internațional, 98% din vânzările mărcii rămân pe piața rusă. ASG intenționează să crească vânzările totale cu încă 5 milioane de litri, pe plan intern și în afara Rusiei, în acest an.
Vodca Tsarskaya a companiei Ladoga a înregistrat, de asemenea, o creștere robustă, vânzările crescând cu 44%, ajungând la 220 mil. de litri. Președintele Ladoga, Veniamin Grabar, a explicat că Tsarsakaya a reușit să concureze cu succes împotriva mărcilor occidentale importate prin intermediul canalelor paralele de import în Rusia. De asemenea, el a declarat că rușii preferă vodca internă familiară la un preț rezonabil în detrimentul mărcilor importate semnificativ mai scumpe.
Tsarskaya și-a consolidat, de asemenea, prezența internațională, dublându-și livrările către China și continuând să aprovizioneze țările CSI și Israelul. În plus, Ladoga s-a extins pe noi piețe, printre care Mongolia, Republica Dominicană, Coreea de Sud, Turcia, Thailanda, Filipine, Vietnam, Africa de Sud și Mauritius. În prezent, vodca Tsarskaya este vândută în peste 30 de țări din întreaga lume.
Locul al treilea în clasamentul The Millionaire’s Club a fost ocupat de marca ucraineană de vodcă Nemiroff, ale cărei vânzări au crescut cu 42%. Stolichnaya, a companiei belaruse Minsk Kristall Group, și Magic Moments, a companiei indiene Radico Khaitan, au ocupat locurile patru și, respectiv, cinci, cu creșteri ale vânzărilor de 30% și 29%.
Într-un interviu acordat ziarului rusesc Vedomosti, Stanislav Kaufman, proprietarul agenției de branding Kaufman, a subliniat că producătorii de vodcă din Rusia au volume de vânzări relativ mici în străinătate, în comparație cu companiile străine. Principalele piețe de export au fost în mod tradițional SUA, Marea Britanie și Germania, dar sancțiunile care au urmat invaziei Rusiei în Ucraina au blocat vânzările către aceste regiuni. Prin urmare, producătorii se concentrează acum pe Asia, Africa și CSI. Cu toate acestea, Kaufman subliniază că țări precum China, India și națiunile arabe nu au o cultură puternică a consumului de vodcă, ceea ce face dificilă creșterea vânzărilor în aceste țări.
Exporturile de vodcă rusească au scăzut de trei ori în ultimii doi ani (2022 și 2023), de la 60 de milioane de litri la 20 de milioane de litri.
T. S.