2.4 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024 - 5:15
No menu items!

ROMATSA este obligată, potrivit legii, să coordoneze căutările în cazul unui accident aviatic

spot_img

 ROMATSA

Operațiunile de căutare și identificare a epavei avionului din Munții Apuseni erau atribuțiile exclusive ale ROMATSA – Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian. Așa rezultă din raportul de anchetă al Guvernului, dat publicității miercuri, dar și din legislația în vigoare, respectiv Hotărârea de Guvern 741/2008.

Potrivit raportului Guvernului, alarmarea în cazul situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă se poate face de către următoarele unităţi de alarmare:

• ROMATSA, care asigură în mod continuu serviciul de alarmare în FIR (regiunea de informare a zborului) – Bucureşti. ROMATSA este desemnată şi înregistrată la OACI (organizația de aviație civilă internațională) ca punct de contact pentru căutare şi salvare COSPAS/SARSAT;

• STS, prin Sistemul naţional pentru apeluri de urgenţă – 112.

În acest sens, ROMATSA asigură supravegherea continuă a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodată, recepţionarea semnalelor emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă (ELT) pe frecvenţele 121,5 MHz şi 406 MHz. Orice mesaj recepţionat pe aceste canale de la aeronave aflate în pericol în FIR – Bucureşti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare – ROMATSA (art.13)

Raportul Guvernului

CITEȘTE AICI HG 741/2008

Potrivit HG 741/2008, gestionarea situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă revine următoarelor structuri:

a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial;

b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ;

c) Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs în FIR-Bucureşti, din cadrul Regiei autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian” ROMATSA (ROMATSA), denumit în continuare Centrul de coordonare – ROMATSA;

d) comitetele judeţene şi Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă;

e) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă.

Actul normativ menționat precizează clar că ROMATSA, prin Centrul de coordonare,  are următoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă:

• determină zona de căutare a aeronavei aflate în pericol, declanşează şi coordonează activitatea de căutare, în urma informaţiilor primite de la unităţile de alarmare;

• informează operativ structurile cu atribuţii în coordonarea operaţiunilor de salvare, după identificarea locului producerii accidentului;

• transmite solicitările unităţilor deja angajate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare pentru asistenţă suplimentară şi/sau de sprijin către celelalte unităţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de căutare sau locului producerii accidentului;

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale are următoarele atribuţii specifice:

a) asigură sistemul de comunicaţii voce, date, video între unităţile de alarmare prevăzute la art. 12 şi Centrul de coordonare – ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, precum şi între aceste centre de coordonare şi dispeceratele unităţilor operative de căutare şi/sau salvare;

b) asigură comunicaţiile între dispeceratele unităţilor operative de căutare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de aviaţie civilă, pe baza unor interfeţe standard, avizate de STS, corespunzătoare asigurării serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei (IT) solicitate;

c) asigură protecţia datelor în zona comunicaţiilor de urgenţă dintre structurile şi unităţile implicate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare;

d) pune la dispoziţie servicii GIS compatibile cu aplicaţia GIS din dispeceratele centrelor unice de preluare a apelurilor de urgenţă – 112, într-un format standardizat unic;

HG 741/2008 menționează că, în baza alarmei primite, Centrul de coordonare – ROMATSA determină zona de căutare a aeronavei dispărute şi declanşează operaţiunile de căutare prin unităţile operative de căutare.

După identificarea locului producerii accidentului de aviaţie, Centrul de coordonare – ROMATSA va informa în mod operativ comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă, precum şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul.

Andi Topală