Valoarea totală a pieței de smartphone a crescut, în primul trimestru al acestui an, cu 58%, ducând la o creștere a sectorului Telecom de peste 18%, arată un studiu GfK. Cererea pentru telefoane mobile este în scădere, la fel și cea pentru electronice sau electrocasnice mari.
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a crescut în primul trimestru, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 4%, la 349 milioane euro, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieţei GfK.
„Exceptând piaţa de electrocasnice mari şi piaţa de electronice, toate sectoarele monitorizate de GfK TEMAX au înregistrat rate de creşteri pozitive în valoare. Cel mai mare sector rămâne cel de IT, menţinându-se la o valoare relativ stabilă, de 105 milioane de euro, după o creştere de 0,9% faţă de T1 2012. Cea mai mare creştere de valoare s-a înregistrat în sectorul Telecom (18,2%). Rate de creşteri negative au apărut pe piaţa de electronice (-2,3%) şi pe piaţa de electrocasnice mari (-2,1%), sector ce se află pe o pantă descendentă încă de anul trecut”, se arată într-un comunicat al companiei.
În privința sectorului Telecom, noile modele de smartphone-uri au contribuit la creşterea segmentului de smartphone-uri cu 58%, în timp ce o scădere a cererii pentru telefoane mobile a produs o rată de creştere negativă de -29% pentru aceste produse.
Având în vedere predominanţa telefoanelor mobile din punct de vedere al unităţilor vândute şi preferinţa actuală a consumatorilor pentru smartphone-uri, GfK anticipează un mare potenţial pentru acest segment în 2013.
Piaţa foto a atins o valoare totală de 9 milioane de euro în perioada analizată, o performanţă cu 11% mai bună faţă de primele trei luni din 2012, influenţată pozitiv de segmentul DSLR-urilor.
În IT, avansul a fost de 0,9%, la 105 milioane euro. Segmentul cu cea mai mare creştere a fost cel al tabletelor media, o piaţă tânără aflată în plină expansiune. În acest context, piaţa de computere portabile a înregistrat o uşoară descreştere. Calculatoarele desk şi monitoarele au scăzut mult şi continuă să piardă teren.
Şi piaţa de electrocasnice mici a crescut cu 0,9%. Cererea de electrocasnice mici s-a redus însă, iar consumatorii au ales produse mai scumpe, fapt ce a dus la creşterea în valoare a întregului sector.
Sectorul de electrocasnice mari a înregistrat o scădere a valorii vânzărilor de 2,1%, la 58 milioane euro. „Acest început de an lent a fost cauzat în principal de continuarea trendului din 2012: pieţele de aragazuri, frigidere şi maşini de spălat rufe au scăzut uşor, în timp ce pieţele de cuptoare, plite şi hote au înregistrat creşteri importante”, potrivit comunicatului.
Şi vânzările de electronice au avut un debut dificil de an, scăzând cu 2,3%, la 57 de milioane de euro. Majoritatea segmentelor din cadrul sectorului de electronice au înregistrat rate de creştere negative de două cifre, mai puţin piaţa de televizoare cu ecran plat, care a încheiat primul trimestru la o valoare a vânzărilor foarte apropiată de cea din T1 2012.
Scăderea cererii vine după un ultim trimestru foarte bun al lui 2012, susţinut de numeroase activităţi promoţionale care au impulsionat cererea şi au scăzut nevoia de achiziţii pentru următoarele luni.
Cosmina Croitoru