3.2 C
București
duminică, 22 decembrie 2024 - 14:17
No menu items!

România, țara în care se moare în accidente rutiere. Cea mai mare rată a deceselor din UE

spot_img

România are cele mai multe accidente rutiere mortale din întreaga Uniune Europeană, arată cele mai recente date ale Eurostat. Iar situaţia nu este nouă, ci este neschimbată de şase ani.

În țara noastră numărul deceselor ca urmare a accidentelor rutiere este de 86 la fiecare un milion de locuitori, România fiind urmată de Bulgaria, Croația și Grecia.

În medie, numărul deceselor ca urmare a accidentelor este de 46 la un milion de locuitori în UE. Luând în considerare populația fiecărei țări UE, cele mai scăzute rate de decese rutiere în 2022 au fost înregistrate în Norvegia, Suedia și Islanda.

Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 49 de ani au reprezentat cea mai mare pondere a deceselor (circa o treime), această grupă de vârstă fiind urmată de cei cu vârsta de 65 de ani sau peste, cu 29,0% din decese. Împreună, aceste două grupuri au reprezentat puțin peste 60 % din totalul deceselor în accidente rutiere din Europa.

În rândul grupului de vârstă de la 50 la 64 de ani, România a înregistrat cea mai mare pondere a deceselor, cu 29,0%, în timp ce în rândul grupului de vârstă 18 până la 24 de ani, Cipru a înregistrat cea mai mare pondere a deceselor cu 27,0%.

Pasagerii sau șoferii de autoturisme au reprezentat 44,6 % din persoanele ucise, în timp ce pietonii au reprezentat 18,1 %.

Bicicliștii și bicicliștii electrici (bicicliști cu motor) au reprezentat împreună 10,1 % din decesele rutiere din UE, cu mențiunea că decesele pe bicicletă sunt uneori subraportate. Celelalte categorii de vehicule au reprezentat împreună 10,9 % din decesele în accidente rutiere în UE în 2022: persoane decedate în accidente cu vehicule ușoare și grele, autobuze și autocare, mopede și „altele” (în esență, tractoare agricole și alte vehicule motorizate). ).

Grecia (34,3 % ) și Italia (24,7 %) au avut cele mai mari ponderi ale motocicliști în rândul deceselor rutiere din UE, înaintea Ciprului (24,3 %) și Spaniei (23,0 %). Restul categoriei „pe două roți” – mopedele – a reprezentat 6,1 % din totalul deceselor în accidente rutiere în Estonia, o pondere aproape identică cu următoarea țară cea mai mare (Țările de Jos cu 6,0 %).

Decesele din accidente rutiere din UE au fost, de asemenea, clasificate în funcție de tipul de drum pe care au avut loc accidentele. Drumurile rurale au înregistrat cel mai mare număr de decese, cu 10.858 de cazuri (52,7 % din total – valori estimate), urmate de drumurile urbane cu 7.882 decese (38,2 %).

Autostrăzile au avut cel mai mic număr de decese, 1.880 (9,1 %), și a existat un număr neglijabil de decese cu un tip de drum necunoscut (doar un deces). Cinci state membre au înregistrat cote sub 40 % din totalul deceselor pe drumurile rurale: Portugalia (36,9 %), Slovenia (36,5 %), România (35,4 %), Croația (33,5 %) și Cipru (24,3 %). Doar șapte țări au înregistrat cote de peste 10 % pentru decesele pe autostrăzi, Slovenia înregistrând cea mai mare pondere, cu 29,4 % din totalul deceselor lor. Nu s-au înregistrat decese pe autostrăzi din cinci țări (Estonia, Islanda, Letonia, Malta și Norvegia).

                                                                                                               Adina Bucur