România a fost primită în luna iulie în CARS 2020, clubul select al producătorilor auto din Europa, cel care elaborează Strategia 2014-2020 a Uniunii Europene în acest domeniu. Din grup fac parte alte 10 state, printre care Italia, Spania, Franța, Germania și Marea Britanie.
”Am pornit demersurile în luna iunie şi, în luna iulie, comisarul pentru industrie Antonio Tajani – după o consultare pe care am avut-o cu dânsul şi cu conducerea Comisiei Europene şi după ce am prezentat argumentele noastre – a primit România în acest grup select. Aceasta este, în opinia mea, cea mai frumoasă recunoaştere a modului în care industria auto românească a rezistat atâtea decenii, are tradiţie şi, mai ales, a reuşit să iasă cu bine până în prezent din criza economică”, a declarat ministrul Economiei, Varujan Vosganian.
Oficialul a arătat că România a fost foarte activă şi în cadrul dezbaterilor privind Strategia de reindustrializare la nivel european. În acest demers, potrivit lui Vosganian, România are un rol fruntaş şi pentru faptul că este una dintre ţările europene cu cea mai importantă moştenire industrială.
Faţă de o medie europeană a aportului industriei la PIB de 16%, România are o contribuție a industriei la creșterea economică de peste 25%. Săptămâna viitoare, oficialii Ministerului Economiei vor începe demersurile pe problematica industriei auto.
Săptămâna trecută, la iniţiativa secretarului de stat Adrian Ciocănea, Ministerul Economiei a depus în Guvern un memorandum privind promovarea industriei auto. Potrivit lui Vosganian, memorandumul porneşte de la ideea propusă de industria auto, aceea de creare a unei structuri guvernamentale de dialog.
„Practic, memorandumul propune înfiinţarea unei comisii interministeriale care să demareze acest dialog. Discuțiile vor începe pe 12 septembrie, deci săptămâna viitoare vom avea întâlniri cu principalii reprezentanţi ai acestei industrii, de la producătorii de automobile, la producătorii de componente şi reprezentanţi ai sistemului de inovare, cercetare, dezvoltare”, a precizat ministrul Vosganian.
În ciuda crizei economice, sectorul auto a avut o creștere constantă. Astfel, de la o cifră de afaceri de aproximativ 8 miliarde de euro în 2009, la 10,3 miliarde de euro în 2010 și 11,1 miliarde de euro în 2011, acesta a ajuns la 13,3 miliarde de euro în 2012. Asta înseamnă o creștere de 22,6% pe parcursul celor patru ani.
În industria auto lucrează peste 200.000 de salariați, din care aproape 10.000 sunt ingineri. România are, în acest moment, două uzine de fabricație automobile, una la Pitești și cealaltă la Craiova, o uzină de fabricație organe mecanice (motoare și cutii de viteză) la Pitești, o uzină de același tip la Craiova și o rețea de peste 600 de firme furnizoare de componente.
Potrivit Ministerului Economiei, peste 70% din industria auto din România este centrată pe componentele auto. Mai mult, 76% din exporturile românești sunt produse manufacturate și, din total, 43% sunt exporturi de automobile, componente și piese auto, echipamente electronice și de transport.
Cosmina Croitoru