România șterge în fiecare an o localitate de pe hartă, dacă luăm în considerare statisticile sumbre ale Poliției Rutiere: o medie de aproximativ 2.000 de morți pe an în accidente grave, între 8.000 și 10.000 de răniți grav și peste 30.000 de răniți ușor. Cifrele fac ca țara noastră să ocupe primul loc în Uniunea Europeană la tragedii rutiere. De aceea, Comisia Europeană cere continuu României înăsprirea sancțiunilor și strategii de prevenire solide.
Cu toate acestea, senatorul Valeriu Todirașcu, președintele Partidului Noua Republică, încearcă, încă din 2014, să le facă viața mai ușoară șoferilor și să elimine, din lista dotărilor obligatorii ale autovehiculelor, trusa de prim-ajutor și extinctoarele. Adică, nu doar de pe autoturisme, dar și de pe mijloacele de transport în comun și de pe mașinile de transport marfă.
Mai grav, inițiativa legislativă avansată de Todirașcu, care ignoră toate directivele europene în vigoare și toate recomandările Organizației Națiunilor Unite și ale Organizației Mondiale a Sănătății, și-a găsit nu mai puțin de 64 de susținători în Parlamentul României. Semnatarii documentelor care ar trebui să modifice Codul Rutier nu au fost impresionați nici măcar de tragedia de la Colectiv, unde au murit 63 de tineri, în condițiile în care – susțin specialiștii – aceasta s-ar putea repeta oricând, pe străzile Capitalei, într-un autobuz aglomerat, în lipsa extinctoarelor.
În mod ciudat, semnătura lui Valeriu Todirașcu – senatorul care a venit cu propunerea – nu se regăsește pe lista parlamentarilor care susțin proiectul de lege.
Minciunile senatorului Todirașcu
Senatorul Valeriu Todirașcu pare disperat să-și treacă prin Parlament inițiativa legislativă, în condițiile în care, de la începutul mandatului, din 2012, și până acum a avut nu mai puțin de 40 de idei, niciuna însă transpusă într-o lege care să fie aprobată. Așa reiese din expunerea de motive a acestui proiect legislativ, în care senatorul a încercat să convingă prin statistici eronate.
- Senatorul Todirașcu nu invocă datele oficiale ale Comisiei Europene, ci o analiză a Asociației Automobilistice din Marea Britanie. Potrivit expunerii de motive, „majoritatea țărilor din UE nu amendează lipsa sau expirarea acestor accesorii, pentru că trusa medicală NU este obligatorie în 12 state UE, iar stingătorul de incendiu NU este obligatoriu în 14 state UE”.
În realitate, obligativitatea dotării cu truse de prim-ajutor și/sau cu extinctor există în 26 de state membre ale UE (14 țări europene au ca obligație deținerea trusei, iar 12 state europene, deținerea extinctorului).
- Senatorul a atașat chiar și un tabel din care reiese că doar 2 state europene ar impune obligativitatea trusei de prim-ajutor, excluzând din lista sa țări precum Belgia, Franța sau Germania, care, în realitate, aplică amenzi usturătoare pentru lipsa acesteia.
- Mai grav, în textul expunerii de motive, senatorul insistă că „în niciuna din statele UE (sic!) nu este prevăzută obligativitatea posesiei stingătorului”. În realitate, potrivit Comisiei Europene, deținerea extinctorului este obligatorie în 12 state membre: Belgia, Spania, Norvegia, Suedia, Bulgaria, Grecia, Polonia, Lituania, Letonia, Estonia, Malta și România.
- În plus, pentru a susține inutilitatea extintorului, senatorul Todirașcu afirmă că „atunci când este vorba de rezervoare de benzină cu zeci de litrii (sic!) de combustibil pasagerii unui automobil incendiat trebuie să părăsească rapid autovehiculul, fără a pierde timp căutând stingătorul, iar martorii trebuie să stea la distanță pentru a evita accidentarea”…
Statisticile Poliției Rutiere și ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență îl contrazic. În ultimii ani, extinctoarele în stare de funcționare de pe autoturisme au fost suficiente pentru a evita adevărate tragedii pe șoselele și pe autostrăzile din România. Zeci de incendii au fost stinse până la sosirea pompierilor, fie de șoferi, fie de martori la incidente. Mai mult, după un astfel de incendiu produs, la jumătatea lunii mai 2013, pe A2 (București – Constanța) și stins de un martor cu extinctorul de pe mașina sa, zeci de șoferi au cerut amenzi mai mari pentru șoferii ale căror mașini sunt dotate cu extinctoare expirate.
- Senatorul Valeriu Todirașcu mai susține, în aceeași expunere de motive, că “trusa medicală, așa cum este concepută și omologată astăzi nu poate salva și nu a salvat nicio viață”. Principalul său argument: “nu le este de folos reanimatorilor profesioniști”. Cât despre traumatismele minore, senatorul recomandă utilizarea de mijloace improvizate”. Lucru greu de înțeles pentru cineva care derulează afaceri în domeniul medical, așa cum este senatorul Todirașcu.
Dincolo de faptul că această trusa medicală este destinată tocmai acordării primului ajutor în cazul unor “traumatisme minore”, aceasta a fost și este folosită de șoferi și de pasageri, după cum a precizat pentru Sursa Zilei chiar șeful Poliției Rutiere, comisarul șef Florentin Brăcea. În plus, după cum susțin chiar reprezentanții Ministerului Sănătății, folosirea de mijloace improvizate nu poate duce decât la agravarea stării unui accidentat. Ca să nu mai vorbim de cazul în care un accident (fie el și tamponare) se produce pe un drum național ori județean, între localități. Recomandarea senatorului de a aștepta ambulanța pentru un rănit ușor este ilară, mai ales că nu ia în calcul timpii mari de așteptare până la sosirea unei ambulanțe și numărul insuficient de instituții medicale care pot acorda primul ajutor.
Senatorul Valeriu Todirașcu a refuzat să răspundă întrebărilor adresate în scris de Sursa Zilei, însă, în cadrul discuției purtate față în față, ne-a explicat că această idee i-a venit „brusc” constatând că „Poliția Rutieră comite abuzuri împotriva cetățenilor, amendându-i pentru eventuala lipsă a trusei medicale sau pentru expirarea termenului de valabilitate a acesteia”. Cu toate acestea, nu a putut să ne precizeze câte cazuri de șoferi „abuzați” cunoaște și ne-a spus că nu a primit nicio sesizare/petiție de la un șofer.
Avize negative pe bandă rulantă
Imediat ce a fost pusă în dezbatere public, inițiativa senatorului Valeriu Todirașcu a fost întâmpinată doar cu avize și opinii negative: Ministerul Sănătății, prin Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație, Asociația pentru Siguranța Auto (din care fac parte medici specializați în medicină de urgență), dar și polițiști rutieri sau simpli cetățeni.
Lipsa unei dotări de la bordul unui autovehicul, așa cum este cea din trusa sanitară, poate duce la agravarea situației unei persoane rănite până la sosirea unui echipaj medical calificat sau până la prezentarea unui post pentru acordarea primului ajutor. (…)Progresul și educația nu ne mai permit utilizarea, chiar și în accidentele minore, a unor mijloace improvizate, așa cum se justifică în acest proiect de lege (…). Inițiativa legislativă (…)contravine tuturor reglementărilor și principiilor care stau la baza elaborării acestora de către reprezentanții Ministerului Sănătății, opinia noastră fiind de respingere a acestui proiect
Ministerul Sănătății
„Considerăm această inițiativă nepotrivită și lipsită de justificare, mai ales că ea se bazează pe statisticile unei asociații automobilistice, și nu pe cele oficiale (…)și ne exprimăm votul negativ față de aceasta. (…)Oare inițiatorul nu știe că este mult mai ușor să previi sau să intervii în fazele incipiente decât ulterior? Acest principiu recunoscut în cazul siguranței rutiere este de altfel general valabil la nivelul întregii activități umane. Este evident nejustificată comparația care se încearcă față de unele țări în care aceste dotări nu sunt obligatorii, dar în care nivelul de dotare este net superior celui românesc (posturi de acordare a primului ajutor dispuse pe toate rețelele de drumuri, mijloace rapide de intervenție etc)”, se arată în documentul transmis parlamentului, și argumentat pe zeci de pagini, de reprezentanții Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație, membră a organizației Prevention Routiere Internationale.
Un aviz negativ va primi inițiativa și din partea Direcției Poliției Rutiere, după cum a lăsat să se înțeleagă chiar șeful Poliției Rutiere, comisarul șef Florentin Brăcea.
Aștept să mă cheme la Comisii și îmi voi spune acolo părerea ca expert. Pentru extinctoare îi voi trimite la ISU, cât despre trusa medicală, am văzut cazuri în care a fost folosită chiar și în accidente grave până la sosirea ambulanței, dar aici cei de la Ministerul Sănătății știu mai bine. Oricum, cel puțin pentru transportul internațional de mărfuri, unde există o serie de reguli mult mai stricte impuse de UE și de statele membre, nu poți legifera după cum crezi
comisarul șef Florentin Brăcea
șeful Poliției Rutiere
„Necesitatea truselor sanitare (obligativitate existentă în legislația românească încă din 1966 – n.r.) și a stingătoarelor de incendiu în dotarea vehiculelor a fost constatată personal în lunga activitate desfășurată până acum în calitate de agent de circulație cu o experiență de 34 de ani pe drumurile publice și ca atare inițiativa (…) nu este în concordanță cu realitatea cotidiană”, spune și agent șef de poliție Petru Bursuc, într-o postare pe site-ul Parlamentului.
O altă modificare cel puțin absurdă pe care vrea să o aducă senatorul Valeriu Todirașcu este legată de eliminarea avizului pe care ar trebui să-l dea Ministerul Sănătății în privința truselor medicale. Însă inițiatorul modificării nu indică și cine ar trebui să avizeze trusele medicale existente pe piață care pot fi folosite de șoferi în autovehiculele pe care le conduc, chiar dacă dotarea nu ar mai fi obligatorie.
Raluca Dan
Andi Topală