Curtea de Justiției a Uniunii Europene (CJUE) a condamnat România pentru nerespectarea angajamentelor privind calitatea aerului în București. Astfel, România riscă plata unor amenzi usturătoare dacă în cel mai scurt timp nu ia măsuri pentru a limita poluarea cu praf a Capitalei. Aceste amenzi se ridică între 100.000 si 400.000 de euro pentru fiecare zi in care nu rezolva problema.
Este vorba de procesul deschis de Comisia Europeană în octombrie 2018 privind calitatea aerului din București. Prin cererea introductivă, Comisia Europeană a solicitat Curții să constate că, prin nerespectarea în mod sistematic și persistent, din anul 2007, a ”valorilor-limită zilnice pentru concentrațiile de PM10” și prin ”nerespectarea în mod sistematic și persistent, din anul 2007 până în anul 2014 inclusiv, a valorilor limită anuale pentru concentrațiile de PM10 în zona București”. Practic, România nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin în temeiul Directivei 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa în special obligația de a se asigura că perioada de depășire este cât mai scurtă cu putință.
România a notificat Comisia, în 2010, cerând scutire de la obligația de a aplica valorile limită anuale sau cele zilnice privind PM10 pentru unsprezece zone, printre care București. Printr-o decizie din 17 decembrie 2010, Comisia a ridicat obiecții cu privire la cererea de scutire respectivă. Patru ani mai târziu, Comisia a emis un al doilea aviz motivat suplimentar, privind nerespectarea de către România a valorilor – limită anuale și zilnice aplicabile PM10, în perioada cuprinsă între anii 2007-2012.
În 2018, România a transmis un răspuns suplimentar prin care detalia măsurile adoptate sau avute în vedere pentru îmbunătățirea calității aerului pe teritoriul său. Cu toate acestea, Comisia susține că, potrivit „Programului integrat de gestionare a calității aerului din anul 2010, în zona RO32101 (București) există o multitudine de surse de poluanți atmosferici asociate, sursele principale de poluare fiind traficul rutier, care este responsabil de aproximativ 70 % din poluarea atmosferică, centralele electrotermice, industria și lucrările de construcție„