4.7 C
București
marți, 5 noiembrie 2024 - 21:46
No menu items!

Român condamnat în Anglia ca lider al unei rețele de migranți. 39 de vietamezi s-au sufocat într-un camion frigorific

spot_img

Un român a fost condamnat ca șef al operațiunii de trafic ilegal de migranți în care 39 de vietnamezi care erau transportați într-o remorcă frigorifică sigilată peste Canalul Mânecii și-au pierdut viața, sufocați, relatează The Guardian.

De asemenea, doi șoferi au fost găsiți vinovați la Old Bailey că au conspirat pentru transportul migranților vietnamezi din nordul Franței în Marea Britanie. Verdictele au venit la sfârșitul unui proces care a expus pentru prima dată o operațiune complexă și profitabilă care de ani buni a adus ilegal vietnamezii în Marea Britanie.

Eamonn Harrison, 23 de ani, șofer de camion din Irlanda de Nord, și Gheorghe Nica, 43 de ani, coordonatorul operațiunii, din România, au fost găsiți vinovați de omor. Un alt șofer de camion din Irlanda de Nord, Christopher Kennedy, în vârstă de 24 de ani, și Valentin Calota, în vârstă de 38 de ani, un sofer din România, au fost amândoi condamnați pentru că au conspirat să introducă ilegal persoane în țară.

Poliția a declarat că cei doi lideri, Nica și Ronan Hughes, în vârstă de 41 de ani, care au pledat vinovați înainte de începerea procesului, au fost motivați de „lăcomia pură și totală” atunci când au decis să ignore riscurile evidente și au ambalat containerul cu dublul numărului normal de oameni pentru a crește profitul lor pe o operațiune care le-a adus sute de mii de lire sterline pentru fiecare „lot” de migranți. Fiecare pasager a plătit contrabandiștilor între 10.000 și 13.000 de lire sterline pentru a fi aduși din nordul Franței în Marea Britanie.

Curtea a aflat cum tinerii șoferi de camioane dintr-o zonă rurală din Irlanda de Nord au fost recrutați pentru a lucra pentru Hughes, un transportator irlandez, care a alternat între livrări legitime de vafe, băuturi răcoritoare și vin din depozitele din Europa și contrabanda ilegală de alcool, țigări și oameni. De multe ori a apelat la alte firme de transport pentru a-și asigura o muncă legitimă, astfel încât a putut să dea aparența unei afaceri de renume.

Șoferii au susținut în instanță că, deși erau implicați cu bună știință în contrabanda cu articole ilegale, habar nu aveau că există persoane în containere, dar juriul nu a fost convins.

Procesul s-a axat pe patru loturi ilegale de migranți aduși în Marea Britanie în octombrie 2019, ultimul dintre care s-a încheiat cu moartea celor 39 de persoane. Kennedy și Calota nu au fost implicați în acea noapte, dar au participat la transporturi anterioare de-a lungul aceluiași traseu.

Maurice Robinson, în vârstă de 26 de ani, un șofer de camion care a colectat remorca cu cei 39 de migranți, care erau deja morți, de la docurile Purfleet din Essex pe 22 octombrie, a recunoscut, de asemenea, acuzația de omor înaintea procesului.

Victimele erau 28 de bărbați, opt femei și trei copii, doi dintre ei în vârstă de 15 ani. Când a devenit evident că nu există suficient oxigen, au făcut încercări disperate de evadare și au încercat să apeleze serviciile de urgență din Vietnam. Când au început să moară în interiorul containerului întunecat, unde temperatura crescuse la 38,5C, au înregistrat mesaje de rămas bun pentru rudele lor. Au murit de asfixie și hipertermie sau supraîncălzire.

Toți cei trei șoferi judecați au oferit aceeași apărare: știau că erau implicați într-o activitate de contrabandă – și că foloseau telefoane speciale pentru a-și comunica planurile – dar habar nu aveau că vor ajuta la contrabanda cu oamenii.

Harrison a spus că a crezut că ajută la contrabanda cu piese de camion furate; Kennedy a spus că crede că este implicat în transportul de țigări neimpozitate. Deși Nica a recunoscut implicarea în traficul de persoane cu ocazii anterioare, el a susținut că nu știa că oamenii au fost implicați în noaptea de 22 octombrie.

Avocatul procuraturii, Bill Emlyn Jones, s-a întrebat dacă este plauzibil ca șoferii să nu fi observat că oamenii intrau și ieșeau din spatele vehiculelor lor. El a întrebat dacă ar fi putut fi „fericiți să nu fie conștienți de contrabanda cu migranți, deoarece a avut loc literalmente sub nasul lor”.

El a spus că ar fi fost un „risc ridicol și de evitat” pentru șefi să recruteze șoferi care nu știau ce transportă. 

Curtea a aflat că majoritatea vietnamezilor care doreau să călătorească în Marea Britanie au primit instrucțiuni prin intermediul Facebook Messenger și al aplicației de mesagerie Viber pentru a se întâlni într-un apartament din Paris. Au fost apoi trasnportați cinci ore cu taxiul până la Bierne, un sat de lângă Dunkirk, unde s-au ascuns într-un hambar până când a sosit Harrison să-i adune.

Harrison a spus că i s-a spus să facă o plimbare sau să facă un pui de somn în cabină în timp ce se derula încărcarea. El a spus că urmărea Netflix în timp ce cei 39 erau închiși în container.

Procuratura a susținut că acest lucru este puțin probabil și a chemat „martorul X” – un pasager vietnamez care a fost introdus în contrabandă la Londra la 10 octombrie 2019 cu un camion deținut de Hughes – să depună mărturie. El a declarat instanței că șoferul camionului i-a încărcat pe el și pe ceilalți migranți în remorcă.

Când containerul a sosit în Marea Britanie, un alt șofer al lui Hughes l-ar fi colectat de pe docurile de la Purfleet pentru a-l duce într-un parc de containere din ferma Collingwood Farm din apropiere. De fiecare dată, Hughes și Nica au aranjat ca mai multe vehicule să aștepte pentru a-i duce pe migranți la un apartament din Dulwich, în sudul Londrei, despre care se crede că aparțin unui bărbat numit Fong, care era contactul cheie vietnamez.

Oamenii ar fi fost închiși în apartament până când rudele ar fi efectuat ultima plată de 10.000 GBP pentru livrarea cu succes în Marea Britanie, moment în care au fost liberi să plece. Fong, care nu a fost urmărit, crede că plățile au fost împărțite de Hughes și Nica.

„Au fost tratați mai rău decât vitele”, a declarat criminalistul Daniel Stoten, care a condus ancheta poliției din Essex. „I-au tratat ca pe o altă marfă. Ar fi putut fi droguri, ar fi putut fi alcool. Fiecare persoană avea un preț. A fost inuman.

Poliția a declarat că Robinson, care a susținut că este plătit 600 de lire sterline pe săptămână ca șofer de camion, a primit plăți inexplicabile în valoare totală de 100.000 de lire sterline care au intrat în contul său bancar anul anterior arestării sale și a condus un Mercedes scump. Dacă toate cursele de contrabandă organizate de Hughes în octombrie ar fi avut succes, conspiratorii ar fi câștigat mai mult de 1 milion de lire sterline.

Aceasta a fost cea mai mare anchetă realizată vreodată de poliția din Essex și a implicat peste 1.300 de persoane. Ofițerii au analizat 1.586 declarații ale martorilor și au realizat 55 de audieri. Ca urmare a deceselor, a fost realizat un nou design de remorcă frigorifică care include o supapă de aer de siguranță care poate fi deschisă din interior. Și șoferii de camioane găsiți cu oameni în remorci nu vor mai fi eliberați cu o amendă, ci vor fi arestați imediat.