Șoferii care produc accidente grave ar putea rămâne fără permis de conducere chiar și patru ani, în timp ce neplata amenzilor rutiere – al căror maximum se va ridica până la 16.000 de RON – în termen de 30 de zile ar putea duce la suspendarea dreptului de a conduce până când șoferul sancționat face dovada plății. Așa prevede un proiect de modificare a Codului Rutier, inițiat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și care ar putea fi adoptat în toamna acestui an.
Prin introducerea acestor modificări, România s-ar putea înscrie, în sfârșit, în rândul statelor vest-europene, precum Olanda, care au reușit să reducă numărul accidentelor rutiere grave până la zero doar prin aplicarea unor măsuri dure.
„Bilanțul” negru al accidentelor rutiere plasează, an de an, România pe primul loc în Europa în privința numărului de morți și răniți. Doar anul trecut, pe șoselele din toată țara s-au produs, potrivit statisticilor Poliției, nu mai puțin de 26.927 de accidente rutiere soldate cu victime. Aproape jumătate dintre acestea au fost cauzate de viteză excesivă, neacordarea de prioritate pietonilor care traversau regulamentar și de consumul de alcool la volan. Doar aceste din urmă accidente ar putea șterge de harta României câteva sate, dacă ținem cont de numărul morților (805 persoane decedate), în timp ce numărul răniților grav ar echivala cu populația unui oraș (peste 14.100 de persoane rănite). Cu toate acestea, șoferii care le-au provocat au scăpat doar cu cel mult câte o pedeapsă cu suspendare, dictată de instanțele prea indulgente.
„Proiectul de act normativ urmăreşte adoptarea unor măsuri menite să prevină şi să combată principalele cauze generatoare de accidente, în special a celor ce produc consecinţe grave şi deosebit de grave – pierderi de vieţi omeneşti, răniţi grav sau pagube materiale importante”, precizează oficialii MAI. Acesta este motivul pentru care una dintre cele mai importante modificări legislative se referă la creşterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce pentru o serie de abateri punctuale ce reprezintă principalele cauze ale accidentelor rutiere grave.
Iată care sunt aceste abateri și cu cât cresc sancțiunile:
- Nerespectarea de către conducătorul unui autovehicul a semnificaţiei culorii roşii a semaforului, sancționată acum cu 4-5 puncte-amendă şi 30 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi sancționată, în baza noului proiect de lege cu 125-200 puncte-amendă (adică până la 16.000 de lei, în condițiile în care valoarea unui punct -amendă este de 80 de lei) şi 2 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
- Nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, sancționată acum doar cu 6-8 puncte-amendă şi 60 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi pedepsită cu 125-200 puncte-amendă şi 3 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
Trebuie amintit că nerespectarea culorii roșii a semaforului a fost principala cauză și în cazul tragicelor accidente rutiere în care și-a pierdut viața, în 2004, basistul trupei „Compact”, Teo Peter și, în 2006, regizorul Cristian Nemescu. Tragediile au fost uitate însă, iar miile de amenzi date șoferilor care ignoră culoarea roșie a semaforului, an de an, nu au avut rezultate.
- Nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, sancționată acum cu 9-20 puncte-amendă şi 90 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi sancționată cu 125-200 puncte-amendă şi 3 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
Nu mai departe de finele săptămânii trecute, mai exact duminică, 8 septembrie, 11 persoane, între care doi copii, au murit după ce șoferul autoturismului în care se aflau nu a respectat regulile la trecerea la nivel cu calea ferată, iar mașina a fost lovită în plin de un tren.
- Conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune, sancționată acum cu 9-20 puncte-amendă şi 90 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi pedepsită cu 125-200 puncte-amendă şi 3 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
- Conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune şi dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, sancționată acum cu 9-20 puncte-amendă şi 90 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi pedepsită cu 125-200 puncte-amendă şi 4 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
- Conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia, sancționată acum cu 6-8 puncte-amendă şi 60 de zile suspendarea exercitării dreptului de a conduce, ar putea fi pedepsită în baza noului Cod Rutier, cu 125-200 puncte-amendă şi 3 ani suspendarea exercitării dreptului de a conduce.
Supraveghere video la proba practică a examenului auto
Măsurile incluse de oficialii MAI în proiectul de lege nu se opresc însă aici. Proba practică a examenului auto va fi monitorizată video „pentru asigurarea şi verificarea corectitudinii examinării”. Excepție va face doar proba practică pentru motociclete (categoriile AM, A1, A2 şi A),
În plus, se va majora și sancţiunea pentru nepurtarea centurii de siguranţă şi a căştii de protecţie, de la 2-3 puncte amendă (160 – 240 de lei) acum la 9-20 puncte amendă (până la 1.600 de lei) şi majorarea de la 2 puncte de penalizare la 6 puncte penalizare ca sancţiune complementară. Iar șoferul va răspunde și în cazul în care copiii transportaţi în mașină nu poartă centura de siguranță sau nu sunt așezați în scaune speciale.
Pe de altă parte, noua lege instituie şi obligaţia cumpărătorului unui autovehicul de a cere autorităţilor competente, în termen de 60 de zile, transcrierea transmiterii dreptului de proprietate. În caz contrar, înmatricularea autovehiculului va fi suspendată. Iar sancțiunea pentru conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată se va sancționa cu 21-124 puncte-amendă (până la 9.920 de lei) şi suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de un an.
Proiectul de lege a fost supus dezbaterii publice de MAI și poate fi consultat pe pagina de Internet a instituției (www.mai.gov.ro), la secțiunea Transparență decizională.
Raluca Dan