Măști schimbate la fiecare 4 ore, mănuși schimbate după fiecare client, dezinfectare, aerisirea încăperilor, verificarea temperaturii persoanelor, minimum 4 metri pătrați pentru fiecare client, acces limitat în incinte. Institutul Național de Sănătate Publică a publicat, sâmbătă, recomandările ce vor fi dispuse de instituții, odată cu reluarea activității, după încetarea stării de urgență. Site-ul instituției s-a blocat la scurt timp după publicarea documentului. El a putut fi descărcat din secțiunea comunicate pentru mai puțin o oră după publicarea pe site-ul instituției, dar îl puteți accesa AICI.
Recomandari-masuri-speficice-dupa-starea-de-urgenta
Documentul este lansat în dezbatere publică, iar sugestiile pot fi trimise pe adresa de email [email protected]. Domeniile în care INSP a făcut recomandări de relaxare: hotelier (mai puțin restaurante și terase), transport în comun, saloane de îngrijire personală, cabinete stomatologice, spitale non-Covid, școli (pentru organizarea bacalaureatului și evaluării naționale), biserici, birouri open-space.
Transportul în comun
- Accesul în mijloacele de transport este condiționat de purtarea obligatorie a unei măști medicale sau non-medicale, care să acopere gura și nasul;
- La îmbarcare/debarcare, cât și pe timpul deplasării, pasagerii vor respecta o distanta de minim un metru unul de celălalt.
- Numărul maxim de pasageri permis va fi limitat la cel mult jumătate din capacitatea maximă de transport a autovehiculului și cu respectarea distanței de minim un metru între călători;
- Angajații vor fi instruiți să rămână acasă dacă au fost expuși direct la virus și / sau prezintă simptome (febră, dificultăți de respirație, tuse uscată). Se va efectua triajul zilnic al angajaților menținând distanțarea de 1 metru, prin interviu și termometrizare înainte de intrarea in tura.
-
Se va asigura maximizarea ratei de ventilație a sistemului de aer condiționat (fără recircularea aerului din interior) și se vor menține ferestrele deschise (când este posibil) în timp ce vehiculul este în funcțiune.
Lăcașe de cult
- Accesul persoanelor în lăcașul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafeţe de 8 mp per persoană;
- Atât personalul care deservește lăcașul de cult, cât și persoanele care intră în lăcașul de cult vor purta mască. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul.
- La intrarea în lăcașul de cult se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
-
Persoanele își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrarea în lăcașul de cult;
-
Se va evita atingerea sau sărutarea obiectelor sacre de cult, în locul acestor gesturi rituale se va indica îngenuncherea sau înclinarea;
-
Binecuvântarea se va oferi/primi de la o distanță de cel putin 1 m;
-
Se va evita oferirea/primirea împărtășaniei în condițile în care nu se pot asigura lingurițe și pahare de unică folosință;
-
Se vor dezinfecta periodic, o dată la 4 ore, obiectele frecvent atinse: mînerele ușilor, obiectele de cult, icoanele, suprafețele;
-
Slujbele se vor oficia de către slujitorii bisericești/religioși, numai în aer liber cu menţinerea distanţei între persoane.
Cabinete stomatologice
- Pacienții cu simptomatologie de viroză respiratorie, pacienții aflați în izolare/carantină sau pozitivi/confirmați cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi tratați doar în cabinetele stomatologice desemnate.
- În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;
- Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;
- La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool);
- Dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, salii de așteptare, recepției; Dezinfecția toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient; Dezinfecția POS-urilor
- Se face doar cu programare telefonică/online prealabilă. La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă: Are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăți de respirație și / sau febră (≥37⁰C)? Are membrii ai familiei cu aceste simptome? Are vârsta de 65 de ani sau mai mult? Suferă de o patologie cronică sau o afecțiune care ii reduce imunitatea? Este sănătos și se simte în prezent sănătos
- Programarea pacienților cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru.
- Programarea pacienților care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârșitul programului de lucru.
- Proceduri fără generare de aerosoli: consultație, extracție simplă, sutură, incizie și drenaj abces, obturație provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menținere;
- Proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule. Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluție 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluții de H2O2 3% cu apă).
- Echipament de protecție: Personalul va utiliza echipament de protecție – mască chirurgicală, vizieră și mănuși; Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tip FFP2/3 sau echivalent.
- După fiecare pacient se va efectua: Aerisirea camerei de tratament;- Dezinfectarea riguroasă a suprafețelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafață conform standardelor; Dacă există o contaminare vizibilă pe suprafețe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică folosință cu apă și săpun; Dezinfecția cu alcool 80 % a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosință, apă și săpun. Pentru un dispozitiv medical (sau părți ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc șervețele de curățare și dezinfectare pentru suprafețe sensibile; Este de preferat utilizarea unor materiale de curățare de unică folosință, cât mai mult posibil; Dezinfectarea aspiratorului și a scuipătoarei; Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare; Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință; Schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei; Spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși”.
Saloane de îngrijire personală
- Accesul la aceste servicii se realizează cu programare prealabilă, astfel încât să nu existe persoane în așteptare în interiorul incintei, asigurându-se o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client și o distanță minimă de 2 m, între oricare 2 persoane apropiate;
- La efectuarea programării, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul în interiorul incintei se va realiza doar după verificarea temperaturii, care nu trebuie să depășească 37.0, sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii și cu dezinfecția mâinilor. Operatorul economic are obligația de a pune la dispoziție materialele și substanțele necesare.