2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 12:29
No menu items!

Regizorul de teatru Peter Brook a murit la vârsta de 97 de ani

spot_img

Britanicul Peter Brook, legenda teatrului şi unul dintre cei mai influenţi regizori ai secolul al XX-lea a murit, sâmbătă, la vârsta de 97 de ani, scrie AFP.

Maestrul teatrului, născut în Marea Britanie dar cu mare parte din carieră desfăşurată în Franţa, care s-a aflat la conducerea teatrului parizian Les Bouffes du Nord, a reinventat arta punerii în scenă preferând formele curate în locul decorurilor tradiţionale. 

Premiat deja cu prestigioase recompense precum un Molière în 1991 pentru „Furtuna”, de Shakespeare, Peter Brook a devenit de-a lungul carierei, desfăşurată în mare parte în Marea Britanie şi în Franţa, o legendă a teatrului. 

„Considerat unul dintre cei mai mari regizori de teatru ai secolului al XX-lea”, Brook „este unul dintre marii reformatori ai artei scenice”, a spus juriul Premiului Prinţesei de Asurias pentru Arte, acordat în 2019. Piesele sale emblematice sunt: „Marat/Sade” (1966), „Mahabharata” (1985), epopeea în nouă ore din mitologia hindusă pe care a adaptat-o în film în 1989.

 

Născut la Londra, pe 21 martie 1925, Peter Brook, fiul a doi evrei lituanieni emigraţi în Anglia, şi-a făcut studiile la Westminster School, la şcoala Gresham şi la Magdalen College unde a studiat literatura comparată. În paralel cu studiile, a scris scenarii de televiziune. În acest cadru a realizat o adaptare cinematografică a romanului lui Laurence Sterne, „A Sentimental Journey”.

Şi-a început cariera teatrală în 1942 cu adaptarea piesei „The Tragical History of Docteur Faustus”, de Christopher Marlowe. El a montat în acelaşi timp şi piesele clasice ale lui Shakespeare şi ale unor autori contemporani precum Jean Anouilh, Jean-Paul Sartre, Jean Genet, André Roussin şi ale unor autori avangardişti ca Peter Weiss. El a vrut să apropie cinematografia de teatru.

Peter Brook se înscrie, la fel ca Giorgio Strehler sau Jean Vilar, în noul curent teatral, influenţat de Brecht sau de moştenirea lui Jacques Copeau şi Edward Gordon Craig. Va lucra în acest spirit la piesele lui Shakespeare, „Furtuna” şi „Hamlet”.

Din 1948, a lucrat la Covent Garden unde a căutat să inoveze punând în scenă, de exemplu, „Salomé (1949), de Richard Strauss. În 1962, el a creat la Londra, „Regele Lear”, cu Royal Shakespeare Company, şi a decis să renunţe la decor pentru ceea ce va numi „spaţiul gol”. A lucrat de mai multe ori cu Royal Shakespeare Company între anii 1945 şi 1979.

S-a stabilit în 1970 la Paris unde a înfiinţat Centrul Internaţional de Cercetări Teatrale pe care l-a condus întotdeauna, şi a fost din 1974 manager al teatrului parizian Bouffes du Nord până în 2010.

Cu ajutorul lui Jean-Claude Carrière, Brook va adapta pentru teatru „Mahabharata”, epopeea mitologică indiană, ceea ce va reprezenta unul dintre cele mai impresionante spectacole ale sale. În 1989, a realizat şi o adaptare pentru cinema. Peter Brook a transmis pasiunea sa şi celor doi copii, Simon şi Irina Brook.