Prețul polițelor RCA ar putea crește cu până la 10-20%, după ce opțiunea de decontare directă, pe care acum o cumpără doar un șofer din 30, va deveni obligatorie. Guvernul lucrează la o Ordonanță de Urgență în acest sens.
Șoferul a cărui mașină este avariată din vina altuia va fi despăgubit de propriul asigurător, urmând ca acesta să recupereze paguba de la asigurătorul șoferului vinovat. Măsura vine pentru a ameliora situația în care unii șoferi își alegeau polița nu în funcție de reputația firmei de asigurări, ci exclusiv în funcție de prețul cel mai mic. Dacă OUG va fi adoptată, atunci de calitatea asigurării va beneficia chiar șoferul care a cumpărat-o.
Vestea mai puțin bună este că această schimbare va presupune o mărire de prețuri pentru toată lumea, de ordinul a cel puțin 100-200 de lei, cât costă opțiunea acum dacă este achiziționată separat (mai mult în cazul mașinilor cu capacitate cilindrică mare și/sau al șoferilor cu istoric negativ), explică jurnalistul Lucian Davidescu, citat de Libertatea.
Companiile de asigurări sunt obligate să ofere decontarea directă ca opțiune, contra unui cost suplimentar, încă din 2017, însă până acum șoferii nu erau obligați să o cumpere, iar numărul celor care totuși au făcut-o este de doar 200.000, adică 3-4% raportat la cele aproape 6 milioane de polițe existente.
Cum se aplică decontarea directă
Pentru ca decontarea directă să fie aplicabilă, este nevoie să fie îndeplinite 5 condiții:
- accidentele auto se produc pe teritoriul României.
- vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România.
- prejudiciile au rezultat în urma unui eveniment produs exclusiv între două vehicule.
- ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului.
- din accident s-au produs prejudicii exclusiv vehiculelor.
Asta înseamnă că în toate celelalte cazuri se aplică același mecanism de decontare ca și până acum, adică despăgubirile sunt încasate de la asigurătorul autorului accidentului.
Concret, este vorba de cazurile în care accidentele se întâmplă în străinătate, dacă celălalt autovehicul nu e înmatriculat în România, dacă nu are RCA valabil sau dacă accidentul se soldează cu victime – în acest ultim caz despăgubirile putând să ajungă de ordinul milioanelor de euro.
În continuare, șoferii păgubiți își vor putea alege service-ul din lista celor omologate de RAR, fără ca asigurătorul să aibă voie măcar să sugereze un anumit service sau o listă restrânsă.