Comisia parlamentară specială de anchetă pentru verificarea aspectelor ce ţin de organizarea alegerilor prezidenţiale din 2009 a prezentat, marți, raportul final. Parlamentarii au ajuns la concluzia că „amploarea acțiunilor unor instituții ale statului a fost de natură a schimba rezultatul votului”.
Președintele Comisiei, deputatul Oana Florea a detaliat concluziile raportului adoptat de nouă membri ai comisiei, reprezentanţi ai PSD, UDMR şi ALDE, precizând că documentul va fi transmis către Parchet, Preşedinţie, CSM şi Guvern pentru a fi luate măsuri.
„Concluzia raportului este că au fost acţiuni concertate, acţiuni de schimbare a şefilor de prefecturi şi a şefilor de deconcentrate din teritoriu cu intenţia de a modifica rezultatului votului dacă era necesar, dar neavând buletinele de vot, nu putem spune cu certitudine acest lucru. Putem deduce că au fost aceste acţiuni, că au avut loc, că s-a încălcat legea şi că au avut scopul de a influenţa rezultatul votului„, a spus Oana Florea.
Potrivit deputatului, „cu privire la sufrageria” lui Gabriel Oprea, au fost audiate mai multe persoane, dintre care unele au refuzat să se prezinte la comisie, altele au răspuns în scris, fără să spună nimic, în timp ce alţii au menţionat că au răspuns la Parchet. „Nu am fost foarte ajutaţi în a găsi răspunsuri în această privinţă. În schimb, conform ordonanţei din 20 iunie 2017 de clasare dosarului, am aflat că în casa domnului Oprea, în noaptea de 16-17 noiembrie 2009, au participat persoane cu funcţii de conducere în autorităţile publice, printre care George Maior, Florian Coldea, Laura Codruţa Kovesi, Dan Andronic, Nicolae Onţanu şi Anghel Iordănescu. Având în vedere că vorbim de persoane cu funcţii în stat şi că aceste persoane nu au vrut să vorbească despre scopul în care se aflau acolo, face să planeze suspiciunea că în seara alegerilor acele persoane s-au întâlnit la un eveniment privat cu scopul de a influenţa rezultatul votului. Cu toate acestea, din probele administrate în cadrul anchetei, nu se poate trage o astfel de concluzie„, a explicat Oana Florea.
Preşedintele comisiei a menţionat că o altă concluzie a raportului se referă la necesitatea mai multor modificări pentru îmbunătăţirea legislaţiei privind alegerile şi desfăşurarea activităţii comisiilor de anchetă. Oana Florea a precizat că raportul are 112 pagini, la care sunt anexate şi documente, şi a menţionat că în activitatea comisiei au fost audiate 45 de persoane.
Iată concluziile documentului:
CONCLUZII
- Comisia a constatat acțiuni concrete ale instituției prezidențiale reprezentate de Traian Băsescu și ale guvernului condus de Emil Boc pentru favorizarea fraudării alegerilor în avantajul candidatului Traian Băsescu.
- Aceste acțiuni ale celor două instituții au fost perfect sincronizate dovedind astfel că făceau parte dintr-un plan amplu și bine pus la punct, acțiunile fiind premeditate.
- În realizarea planului privind fraudarea alegerilor prezidențiale, reprezentanții celor două instituții au acționat în forță, cu rea credință, în total dispreț față de lege.
Pe cale de consecință, ținând cont de faptul că:
– diferența dintre cei doi candidați a fost doar de 70.321, care reprezintă aproximativ 0,68% din voturile valabil exprimate și,
– acțiunile de natură a determina fraudarea alegerilor fiind în favoarea candidatului Traian Băsescu.
Concluzionăm că amploarea acțiunilor a fost de natură de a schimba rezultatul alegerilor.
POSIBILE INFRACȚIUNI
- 1. Constituirea unui grup infracțional organizat (prevăzută în VCP la Art. 323: Asocierea pentru săvârşirea de infracţiuni și în NCP la Art. 367: Constituirea unui grup infracţional organizat) în vederea comiterii de infracțiuni electorale,
Astfel:
Președintele României – Traian Băsescu, împreună cu primul ministru al Guvernului – Emil Boc și cu ceilalți membri ai Guvernului României: Vasile Blaga, Gabriel Sandu, Gheorghe Pogea, Elena Gabriela Udrea, Radu Mircea Berceanu, Cătălin Marian Predoiu, Adriean Videanu și Sorina Luminița Plăcintă, s-au asociat în vederea comiterii de infracțiuni care să aibă drept consecință favorizarea comiterii de infracțiuni electorale, cu scopul de a-l avantaja pe candidatul Traian Băsescu.
- 2. Falsul intelectual (infracțiune prevăzută în VCP la Art. 289 și în NCP la Art. 321)
Cu prilejul emiterii de către președintele României a decretului nr.1358/2009, acesta a inserat date nereale:
– Afirmația că domnul Dan Nica, viceprim-ministru, Ministrul Administrației și Internelor ar fi fost demis, este falsă și contrazisă chiar de decretul nr.1357;
– Afirmația că domnul Dan Nica, viceprim-ministru, Ministrul Administrației și Internelor ar fi fost demis este falsă, deoarece în momentul emiterii decretului nr.1358, decretul nr.1357 nu exista publicat.
- Uzul de fals (infracțiune prevăzută în VCP la Art. 291 și în NCP la Art. 323)
- Abuzul în serviciu (infracțiune prevăzută în VCP la Art. 248: Abuzul în serviciu contra intereselor publice și în NCP la Art. 297: Abuzul în serviciu), cu prilejul adoptării de către guvern a HG nr. 1097, 1100, 1102, 1105, 1108, 1110, 1113, 1116, 1118, 1121, 1124, 1127, 1130, 1132, 1135, 1137, 1139, 1141, 1144, 1146 publicate în Monitorul Oficial nr.651/01.10.2009 cu încălcarea prevederilor art.108 alin.4 din Constituție și a procedurii adoptării acestora.”, se arată în raportul comisiei.
Comisia de anchetă va adopta raportul final pe care îl va prezenta Birourilor Permanente Reunite pentru a fi supus spre dezbatere în plenul reunit al celor două camere ale Parlamentului pentru ca acesta să adopte o hotărâre care va reflecta conținutul raportului parțial. Comisia de anchetă va pune raportul final precum și documentele care au stat la baza întocmirii acestuia, la dispoziția Instituției Prezidențiale, Guvernului României, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație şi Justiție, Consiliului Superior al Magistraturii, pentru ca aceste instituții să poată adopta măsurile necesare, potrivit competențelor ce le revin.
R.D.