4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 16:25
No menu items!

Raport preliminar: Vremea, factor important în producerea tragediei din Apuseni

spot_img

avion prabusit

Vremea nefavorabilă din timpul zborului a fost un factor important care a dus la producerea, cu o lună în urmă, a accidentului aviatic din Munții Apuseni, în urma căruia și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și medicinista Aura Ion. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale raportului preliminar de anchetă, realizat de specialiștii Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS).

Potrivit unui comunicat de presă remis vineri, experții CIAS mai notează, în același raport, că „antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului”.

În schimb, specialiștii CIAS au concluzionat că transmițătorul ELT al aeronavei funcționa și emitea semnalul în baza căruia epava ar fi putut fi localizată. Însă atâta vreme cât antena sistemului a fost ruptă, semnalul nu putea fi recepționat și pe frecvența 406,025 MHz (frecvența detectată de satelit). În plus, experții nu au stabilit încă momentul la care a fost ruptă antena, atâta vreme cât nu au găsit firul acesteia la locul accidentului.

CITEȘTE ȘI:

Principalele concluzii ale specialiștilor CIAS:

  • Sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP (avionul care s-a prăbușit pe 20 ianuarie 2014 – n.r.) în aprilie 2007. Montarea sistemului s-a făcut conform buletinului emis de B-N GROUP LTD, NB-M-1705/19 APR 2007. În ceea ce privește sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigație a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului.
  • De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmițătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.
  • Pentru determinarea stării de funcționare a transmițătorului ELT, comisia de investigație CIAS a desfășurat un test. Astfel, comisia de investigație CIAS s-a deplasat la locul accidentului având în dotare aparatură de specialitate pentru a determina dacă transmițătorul ELT emite pe cele trei frecvențe: 121.5MHz, 243 MHz și 406,025 MHz. În cazul emisiei pe frecvența de 406,025 MHz, a fost luată în considerare și recepționarea de către sistemul COSPAS-SARSAT a semnalului de localizare. Una dintre concluziile testului a fost că transmițătorul emite semnale pe cele trei frecvențe. De asemenea, cercetarea lipsei antenei de 406.025 MHz este în desfășurare. Concluziile privind funcționarea echipamentului ELT, precum și cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigației.
  • În prezent, comisia de investigație nu a identificat necesitatea niciunei recomandări imediate privind siguranța aviației civile, urmând ca, în momentul emiterii raportului final, în funcție de concluziile la care va ajunge comisia de investigație, să se emită și recomandări, cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare.

Ștefan Etveș