IGSU a descoperit disfuncţionalităţi în rapoartele operative ale incendiului din Constanţa soldat cu decesul unei femei, dar şi faptul că nu au fost utilizate corespunzător mijloacele de comunicare, ceea ce a făcut ca unele resurse să ajungă târziu.
Trei ofiţeri vor fi cercetaţi disciplinar în urma intervenţiei. Doi dintre aceştia aveau în responsabilitate tehnica din dotare, iar cel de-al treilea “a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ” şi nici nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncţionalităţilor la locul intervenţiei.
De asemenea, vor fi sancţionaţi disciplinar patru subofiţeri din cadrul ISU Constanţa şi personalul care a gestionat apelurile de urgenţă şi a coordonat resursele locale. IGSU a mai stabilit că au fost transmişi eronat timpii de alertare şi de ajungere la locul intervenţiei.
IGSU a mai transmis că autospeciala de salvare la înălţime a fost trimisă la locul incendiului la ora 9.27.
“Momentul alertării acestei resurse, deşi, potrivit procedurilor operaţionale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forţe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43, la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detaşamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel”. Totuşi, în fluxul operaţional de raportare al ISU Constanţa către IGSU, ora alertării autospecialei de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15”, a mai precizat Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
IGSU a mai stabilit că momentul ajungerii la locul intervenţiei a primelor resurse alertate este ora 09:23, date înregistrate pe tableta aflată în dotarea ambulanţei SMURD tip B2, deşi membrii echipajului au declarat că în fapt momentul ajungerii la faţa locului ar fi fost cu două minute mai devreme, respectiv ora 09:21.
Sursa citată a precizat că din imaginile video analizate de comisia de verificare şi din susţinerile personalului Detaşamentului de Pompieri Constanţa-Palas, reiese că autospeciala de intervenţie şi salvare de la înălţime a fost alertată la ora 09:27:43, părăseşte incinta subunităţii la ora 09:30:35 şi ajunge la locul intervenţiei la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol.
“Pe lângă disfuncţionalităţile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenţiei, superficialitate în îndeplinirea atribuţiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menţinerii în stare de operativitate a tehnicii de intervenţie din dotare, respectiv nereguli identificate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ”, a mai transmis IGSU.
Trei ofițeri cu funcții de conducere din cadrul ISU Constanța vor fi cercetați, iar alți patru subofițeri vor fi sancționați disciplinar.
În finalul comunicatului, IGSU face precizări cu privire la utilizarea pernei pneumatice de salvare, precizând în ce condiţii se poate folosi – doar în lipsa autospecialelor de intervenţie şi salvare de la înălţime, neputând fi eliminate riscurile de accidentare şi anumite limitări.
Cora Dumitrescu