1.7 C
București
luni, 23 decembrie 2024 - 12:25
No menu items!

Proprietarii de mașini vechi ar putea primi bani să-și ducă mașinile la Remat, fără să-și ia altele noi. Sumele propuse

spot_img

Proprietarii mașinilor vechi ar putea primi un bonus de la stat și de la autoritățile locale pentru a-și radia automobilele, fără să fie obligați să-și cumpere altele noi, așa cum se întâmplă în programul „Rabla”.

„Pregătim un program Rabla mai eficient, care să vină în întâmpinarea cerințelor exprimate de producătorii, comercianții, importatorii de autoturisme și de către cetățeni”, a spus ministrul Mediului, Tanczos Barna, la Digi24.

Scopul este ca din circulație să fie scoase cât mai multe mașini poluante. România și-a asumat, în Planul Național de Redresare și Reziliență, să scoată din trafic 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026.

„Rabla nu a făcut diferență între mașini mai vechi de 15 ani, mașinile cele mai poluante, sub Euro 3, și din acest punct de vedere va trebui să găsim soluții de eficientizare. Analiza se face în continuare”, a spus Tanczos Barna.

Ministrul a precizat că va vorbi cu asociațiile de orașe, comune și consilii județene pentru a găsi modalități de colaborare între acestea și Fondul de Mediu, pentru a-i încuraja pe proprietarii de mașini vechi să renunțe la ele. Barna a spus că s-a inspirat după modelul implementat anul trecut în Sfântu Gheorghe, unde proprietarii de „rable” au primit un bonus de 3.000 de lei pentru a le lua de pe spațiul public și de a le casa.

Un astfel de proiect ar putea fi implementat la nivel național, iar AFM ar asigura jumătate din sumă, iar cealaltă jumătate ar veni de la primării, „dacă au bani”.

„La Rabla și Rabla Plus trebuie să cumperi o mașină. Aici autoritatea publică locală poate să spună: nu vreau să cumperi altă mașină. Dacă renunți la mașina ta și mergi cu bicicleta, cu mijloacele de transport în comun, cu orice altă alternativă, eu te bonusez, te ajut. Într-o colaborare cu ei, cred că putem găsi soluții foarte interesante”, a spus ministrul.

„Ne trebuie un cadru flexibil, astfel încât fiecare să poată găsi soluții adecvate pentru situația locală. Poate să vină autoritatea locală cu o variantă de biciclete, sau cu un bonus mai mic”, a adăugat el.

Tanczos Barna spune că sistemul ar urma să intre în vigoare din acest an, chiar înainte de jumătatea anului, și că AFM ar putea acoperi 1.500 de lei din acest bonus pentru fiecare mașină radiată.

                                                                                                                  Adina Silav