Compania Tarom și-ar putea stabili propriul buget de venituri și cheltuieli, care, pe durata cât statul este acționar majoritar, va fi aprobat prin ordin comun al ministrului Transporturilor și al ministrului Finanțelor Publice, conform unui proiect publicat de Ministerul Transporturilor (MT) și citat de Agerpres.
„Societatea Comercială Compania națională de transporturi aeriene române TAROM S.A. are drept obiectiv desfășurarea activităților de transport în condiții de siguranță, securitate și eficiență și își stabilește bugetul propriu de venituri și cheltuieli care, pe perioada cât statul este acționar majoritar, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și al ministrului finanțelor publice, la propunerea adunării generale a acționarilor, fiind exceptat de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli aplicabile operatorilor economici la care statul este acționar unic sau majoritar”, se menționează în proiectul de OUG pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea TAROM S.A.
De asemenea, documentul prevede că TAROM are ca obiect principal de activitate executarea de transporturi aeriene interne și internaționale, de călători, de bagaje, de mărfuri și poștă, prin curse regulate și charter, precum și prestații legate de transportul aerian, respectiv comercializarea în regim duty-free, handling, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian și alte activități stabilite prin statutul societății.
Conform Notei de fundamentare a proiectului, aplicarea prevederilor legale actuale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acționar unic sau majoritar, impune o serie de condiții restrictive în ceea ce privește indicatorii forței de muncă, cum ar fi:
- „creșterea câștigului mediu brut lunar pe salariat se stabilește anual, prin legea bugetului de stat, în funcție de indicele de creștere a productivității muncii calculate în unități valorice sau fizice”,
- „până la aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli pentru anul curent, operatorii economici pot efectua cheltuieli lunar, în limita a 1/12 din cheltuielile aprobate prin bugetele de venituri și cheltuieli ale anului precedent sau 1/12 din cheltuielile propuse în proiectul de buget aprobat de Adunarea generală a acționarilor, respectiv Consiliul de administrație al operatorului economic, după caz, în situația în care acestea sunt mai mici decât cele din anul precedent”.
„Aceste condiții restrictive aplicate Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române — TAROM SA pun compania în inferioritate concurențială creând un cadru de funcționare necompetitiv în raport cu operatorii privați din domeniu într-un mediu concurențial acerb și complet liberalizat în ceea ce privește accesul pe piața serviciilor de transport aerian și politicile tarifare, limitează dezvoltarea, creează deficit de personal specializat în cadrul companiei și produce sincope în gestionarea eficientă a bugetului de venituri și cheltuieli deoarece”, se menționează în Nota de fundamentare.
Potrivit documentului, aceste condiții împiedică angajarea sau menținerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piața muncii și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcție de necesitățile de operare, dar și de fluctuațiile manifestate pe piața muncii din domeniul aviației comerciale.
De asemenea, împiedică inițierea în timp util a investițiilor programate pe anul în curs ca urmare a faptului că acestea se pot iniția doar când bugetul de venituri și cheltuieli este aprobat prin Hotărâre a Guvernului (de regulă se pierd câteva luni din fiecare an), lăsând astfel insuficient timp pentru desfășurarea procedurilor de achiziție. Acest element are impact asupra lucrărilor de amenajare și echipare a spațiilor de lucru în conformitate cu cerințele legale aplicabile organizațiilor de întreținere tehnică a aeronavelor și cu documentația tehnică a aeronavelor, asupra altor proiecte privind operarea în siguranță și în conformitate cu cerințele aplicabile, precum și asupra lucrărilor de remediere a defectelor apărute în timpul operării (componentelor, motoarelor, echipamentelor).
Totodată, condițiile menționate împiedică implementarea programelor de întreținere a aeronavelor în conformitate cu cerințele producătorilor, îngreunează procesul de achiziție a pieselor și/sau componentelor pentru înlocuirea celor defecte care afectează disponibilitatea aeronavelor pentru operarea zilnică și creează disfuncționalități în implementarea programelor de instruire a personalului navigant, tehnic și operațional în conformitate cu cerințele legale aplicabile fiecărei categorii de personal.
„Deoarece operatorii aerieni privați concurenți, români sau străini, nu trebuie să facă față unor condiții restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice, se impune ca de urgență să se modifice prevederile legale prin care operatorul aerian național este pus în dezavantaj concurențial prin imposibilitatea asigurării unui regim de normalitate a soluționării operative a cerințelor pieței, ceea ce îi afectează performanțele și are drept rezultat servicii necompetitive și neatractive”, se mai spune în Nota de fundamentare.
Compania TAROM are prevăzute în proiectul de buget rectificat pentru 2017 pierderi de 206,793 milioane lei, de cinci ori mai mari față de cele 41,21 milioane lei din bugetul publicat în septembrie în Monitorul Oficial.
Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înființată în 1954 și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din iunie 2010 este membră a Alianței SkyTeam, din 1993 membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membră a Asociației Companiilor Aeriene Europene (AEA).
T.S.