4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 15:28
No menu items!

Producătorii agricoli: Cum ar putea România depăși statutul de țară bananieră

spot_img

România va reuși să depășească statutul de ”țară bananieră” care exportă resursa naturală și subvenția europeană prin grâu și porumb, doar dacă va reuși, în următorii ani, să ajungă de la un singur produs certificat UE ca IGP (Indicație Geografică Protejată) la 200 de produse, au transmis miercuri reprezentanții Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR).

În prezent, doar Magiunul de Topoloveni este certificat IGP, la nivelul Uniunii Europene. APAR este parte a Federației Naționale PRO AGRO și se ocuppă de promovarea produselor agro-alimentare.

Principalele mesaje transmise de APAR:

  • Începand din 2014 APAR a încercat să convingă reprezentanții MADR de importanța introducerii măsurilor privind certificarea și promovarea produselor agro-alimentare românești. Demersul a avut ca obiectiv introducerea Priorității 3A din Regulamentul (UE) 1305/2013 Art.16 ”Schemele de calitate pentru produsele agricole si alimentare” în Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020.
  • Dacă, în ultimii doi ani, autoritățile au dat dovadă de o lipsă de interes față de solicitarile sectorului, se pare că schimbările de la MADR au impus o nouă abordare, în care solicitările legitime ale sectorului să fie luate în seamă la elaborarea instrumentelor de lucru.
  • MADR a convocat o discuție la sediul ministerului, în data de 17.12.2015 pentru discutarea Fișei Măsurii privind Calitatea și Promovarea produselor agro-alimentare. Eliminarea simulării dialogului la nivel guvernamental poate aduce beneficii majore pentru fermierii și micii producători români.
  • Va rămâne de văzut dacă această Măsura va fi croită ca un instrument pentru atingerea obiectivelor naționale, sau interesele individuale ale reprezentanților capitalului străin vor bloca și de această dată posibilitatea producătorilor români de a-și valorifica mai bine produsele.
  • Tendința europeană în implementarea programelor de dezvoltare rurală 2014-2020 a fost aceea de a finanța acțiunile de certificare și promovare a calității, astfel încât solicitările pentru investiții în active fizice (fabrici) să fie o consecință firească a cererii naturale de produse. În acest fel, fermierii și producătorii naționali vor putea avea o dezvoltare sustenabilă, iar produsele agro-alimentare cu valoare adaugată mare vor putea deveni un motor al economiei românești, cât și un prilej de mândrie națională.
  • Marketingul reprezinta o necesitate, este aplicat de marile companii multinaționale cu succes, iar Masura 3, corect gândită, poate reduce din dezavantajul producătorilor români într-o piață globalizată.
  • Măsura poate susține cu 100% fermierii care doresc certificarea produselor cu sume de până la 3.000 euro/exploatație/an timp de 5 ani, precum și 70% din costurile aferente promovării acestor produse. Regulamentul prevede posibilitatea de a finanța atât certificarea europeană (IGP, STG, DOP, etc.), cât și cea națională (tradițional și rețetă consacrată).
  • Dacă România va reuși în următorii ani să ajungă de la 1 produs certificat UE ca IGP (Magiunul de Topoloveni) la un număr de 200 de produse, vom putea spune ca am depășit statutul de ”țară bananieră” care exportă resursă naturală și subvenție europeană prin grâu și porumb.

APAR reunește peste 60 de producători români din sectorul agro-alimentar, a căror cifră de afaceri depășește 12% din totalul ramurii și reprezintă interesele membrilor în materie de calitate și promovare, atât pe piața internă (UE) cât și pe piețele terțe.