0.2 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024 - 3:36
No menu items!

Prima cursă pe Aeroportul Braşov-Ghimbav, primul aeroport deschis în România în ultimii 50 de ani

spot_img

Aeroportul Brașov-Ghimbav, primul aeroport construit în ultimii 50 de ani în România, a fost inaugurat astăzi.

Primul avion cu pasageri a aterizat în urmă cu câteva momente pe Aeroportul Brașov Ghimbav. Pasagerii au fost întâmpinați cu covor roșu.

Primul zbor la Aeroportul Brașov Ghimbav a fost o cursă TAROM, de la București. Aeronava a fost pilotată de la București, de Cătălin Prunariu, fiul cosmonautului român, Dumitru Prunariu.

Tot astăzi, vor decola și mai multe avioane spre Europa.

Preşedintele Consiliului Judeţean Brașov anunțase că în prezent sunt doi operatori care vor opera curse spre patru destinaţii din Germania, iar din august vor exista trei zboruri pe săptămână spre Londra, Barcelona şi Bruxelles pentru început.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis că a semnat Ordinul de ministru prin care Aeroportul Braşov-Ghimbav va putea opera curse internaţionale, de la mijlocul lunii iunie.

Acesta este în top trei cele mai moderne aeroporturi din România, fiind dotată cu tehnologii de securitate de ultimă generaţie. De exemplu, echipamentele de scanare a bagajelor sunt dotate cu algoritmi de detecţie a explozibililor lichizi, ceea ce înseamnă că pasagerii nu vor mai fi obligaţi să scoată laptop-urile şi lichidele din bagajele de mână.

De asemenea, aeroportul beneficiază de controlul la distanţă al zborurilor. Cursa inaugurală, dar şi celelalte curse care vor decola şi ateriza în Braşov sunt dirijate de la 400 de km distanţă, din Centrul ROMATSA Arad.

”Aeroportul Braşov este singurul din România şi din Europa de Sud-Est care beneficiază de un turn de control virtual. Această tehnologie a fost implementată pentru prima dată în Suedia, în 2015, iar acum se regăseşte pe aeroporturi din Suedia, Danemarca, dar şi SUA. De altfel, UTI CFM a realizat proiectul de turn digital de la Braşov în parteneriat cu firmele SAAB – Suedia şi Thales – Franţa. Pe lângă elementele de unicitate care pot prezenta Aeroportul Braşov – Ghimbav, trebuie luate în considerare deopotrivă efortul financiar şi uman pe care l-au implicat cele două proiecte. Aeroportul şi turnul de control virtual au fost realizate în 3 ani, cu implicarea a aproximativ 1.000 de oameni, iar valoarea celor două lucrări se situează la 130 milioane de euro”, conform unui comunicat al UTI CFM.

Ceea ce controlorii percep prin propriile simţuri este acum pus la dispoziţie de tehnologie, filtrat şi prezentat în mod intuitiv pe ecranele din centrul de dirijare. Astfel, la Braşov există senzori care înregistrează viteza vântului, nivelul de precipitaţii şi tot ce ţine de condiţii meteo, apoi datele sunt structurate şi transmise vocal piloţilor de pe aeronave.

Concentrarea personalului de dirijare a zborurilor într-un singur centru, cum este cel de la Arad, facilitează formarea profesională a operatorilor la un nivel mai ridicat, cu instrumente noi, care generează informaţii relevante şi detalii-cheie, preluate de la echipamente performante.

Camerele video de înaltă performanţă oferă o imagine panoramică, de 360 grade, prezentată operatorilor sub forma unei imagini de tip realitate augmentată. Camere speciale, cu vedere în spectrul vizibil şi în infraroşu, pot prezenta detalii la distanţe de până la câţiva kilometri.

Comunicaţiile de date de la Aeroportul Braşov sunt protejate prin funcţii avansate de securitate cibernetică.

                                                                                                             Adina Silav